W ostatnich dniach prezydent Warszawy zatwierdził projekt architektoniczno-budowlany i wydał pozwolenie na budowę dla tramwaju do Dw. Zachodniego. Teraz musi się jeszcze uprawomocnić wybór nowego wykonawcy trasy.
Cały planowany odcinek liczy 1,6 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 500 m trasy. Na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową. Dalej tramwaj będzie poprowadzony w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim (Pięciu Sióstr) i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do pierwszego podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, zrealizowany projekt parku
uwzględniał już kwestię budowy tunelu tramwajowego – nie realizowano więc nasadzeń w osi trasy.
Wniosek o pozwolenie na budowę został złożony 19 lipca 2023 r. 12 grudnia prezydent Warszawy, działając jako organ administracyjny, zatwierdził projekt zagospodarowania przestrzennego oraz projekt architektnocznio-budowlany – i tym samym udzielił pozwolenia na budowę trasy.
Jak pisaliśmy, niedawno Tramwaje Warszawskie ponownie oceniły oferty w przetargu na budowę linii i
wybrały nowego wykonawcę. To konsorcjum firm ZUE i Fabe ofertą na kwotę 362,6 mln zł brutto. Wybór musi się uprawomocnić, konieczna jest też rutynowa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po dopełnieniu tych formalności możliwe będzie zawarcie umowy na budowę. Na realizację przeznaczono 26 miesięcy od zawarcia umowy, co oznacza, że prace zakończą się najwcześniej na początku 2026 r.