Tramwaje Warszawskie – po zapewnieniach wykonawcy, firmy Budimex – podały termin, kiedy ruszy tramwaj do krańca przy Branickiego w Miasteczku Wilanów. Ma to nastąpić 2 września. Do Wilanowa mają dotrzeć dwie linie.
We wtorek (14 maja)
uruchomiony został I odcinek tramwaju do Wilanowa – wzdłuż Goworka, Spacerowej i Gagarina z krańcem przy Czerniakowskiej. W sumie to ok. 2 km nowych torowisk. Kursuje tu linia 11.
Kolejne otwarcie będzie dotyczyć zasadniczej części trasy, czyli ok. 6,5-kilometrowego odcinka od skrzyżowania Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina – wzdłuż Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – do krańca przy ul. Branickiego w Miasteczku Wilanów. – Wykonawca deklaruje, ostatni raz dzisiaj rano, że 2 września pojedzie już tramwaj z pasażerami. Tego się trzymamy i tego wymagamy. To oznacza, że w połowie sierpnia musi zostać osiągnięta gotowość operacyjna. Czekają nas liczne testy – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Oczywiście uruchomienie ruchu z pasażerami nie oznacza, że wszystkie prace zakończę się – część jezdni będzie dalej rozkopana.
Stan zaawansowania prac, zwłaszcza na mokotowskiej części trasy, rodzi jednak pytania o realność terminów. – Wykonawca przełożył wszystkie siły ze Spacerowej na najtrudniejszy odcinek. Problematyczne jest przejście przez Witosa i Idzikowskiego, gdyż tam mamy szeroki i rozbudowany układ dróg. Trzeba zrobić kilka przekładek ruchu. Tam jest też regionalny punkt zasilania, trzeba przełożyć kable średniego napięcia – mówi Bartelski i dodaje, że kierowców czeka jest kilka etapów organizacji ruchu.
Inne punkty krytyczne to m.in. skręt w św. Bonifacego. – Tu powstaje odnoga, która będzie kończyła się pętla Stegny. Trzeba dokonać przekładki ruchu na jezdnię wschodnią, która jest obecnie rozkopana, i zamknąć jezdnię zachodnią, by wmontować rozjazdy – mówi Wojciech Bartelski. Wymagający etap prac dotyczy także skrzyżowania z Dolną i Chełmską. – Dziś (14 maja) w nocy ma być przełożenie ruchu na jezdnię wschodnią. Ciepłociąg w tym miejscu wije się jak wąż i w czasie jednego sezonu letniego nie dało się go w całości przebudować – wskazuje prezes.
W ciągu najbliższych tygodni ZTM ma przedstawić propozycje tras tramwajów i autobusów. – Jesteśmy w trakcie przygotowywana konsultacji społecznych – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. Jak informuje, założenia przewidują dwie linie tramwajowe do Wilanowa. Jedna w relacji do centrum, z częścią kursów do
krańca przy Muranowskiej / Stawkach, a druga do pl. Zbawiciela i Politechniki, a następnie w kierunku Ochoty (w odległej przyszłości linia ta pojedzie
Rakowiecką i
przez Pole Mokotowskie do Banacha). Chodzi więc najpewniej o linię 35, która tymczasowo kończy na Ochocie oraz reaktywowaną czternastkę.