W piątek 17 września nowy, 33-metrowy tramwaj firmy Hyundai zabrał dziennikarzy w przejazd do nowego krańca Winnica. Już w sobotę pojazd będą mogli zobaczyć wszyscy mieszkańcy, kiedy to tramwaj weźmie udział w okolicznościowej paradzie razem z pojazdami zabytkowymi. Podczas tego przejazdu zabierze na swój pokład pierwszych pasażerów! Tej jesieni zostanie włączony do regularnego ruchu z pasażerami.
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą Hyundai Rotem w czerwcu 2019 r. na 123 tramwajów z opcją na kolejne 90 pojazdów. Jej wartość to ponad 1,8 mld zł netto.
Na przełomie czerwca i lipca do Polski
przypłynęły pierwsze dwa koreańskie tramwaje – w wersji dwukierunkowej o długości ok. 33 m. W sierpniu pojazd
uzyskał homologację, a teraz trwają odbiory, w czasie których można spotkać go na mieście – na razie bez pasażerów. W piątek 17 września odbył się przedpremierowy przejazd dla dziennikarzy na trasie między Młocinami a Winnicą, gdzie tramwaj mógł zaprezentować swoje możliwości.
– Tramwaj bardzo cichy, ekologiczny, komfortowy. Pojazd jest w trakcie testów, przygotowujemy go do jazdy z pasażerami. Na razie spisuje się bardzo dobrze – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Najdłuższe tramwaje w warszawskiej flocieTestowany pojazd jest o ok. 2,5 m dłuższy od obecnie najdłuższego tramwaju. Pomieścić może do 240 pasażerów. Jest też cichy – emituje dźwięki o natężeniu 74 decybeli, czyli o ok. trzy decybele mniej niż dziś eksploatowane wagony. Pojazd wyróżnia wysoka kabina, dostępna z wewnątrz i zewnątrz po schodkach. Do tego jest przestronny, a odstęp między wagonem a peronem został zmniejszony do minimum.
Każdy chętny będzie mógł zobaczyć nowy tramwaj w ramach Dni Transportu Publicznego.
W sobotę 18 września będzie wystawiony na pętli Plac Narutowicza. Ponadto o godz. 12 pojazd weźmie udział w paradzie razem z zabytkowymi pojazdami Tramwajów Warszawskich, a podczas tego przejazdu zabierze na swój pokład pierwszych pasażerów. Przewidziano konkurs na nazwę nowego tramwaju. Nazwy będzie można zgłaszać w trakcie DTP oraz elektronicznie przez
formularz (zgłoszenia do 30 września).
– Wózki są posadowione pod kabiną motorniczego, dzięki temu nie tracimy miejsca dla pasażerów, nie ma przewężenia. Przez to też kabina motorniczego musi być wyżej. Sprężynowanie i obrotowe wózki poprawiają komfort podróżowania. Znajduje się wyraźnie wydzielona przestrzeń dla osób niepełnosprawnych – mówi Bartelski. – Tramwaje są przystosowane do pokonywania wzniesień, także w trakcie jesieni – w tym na ul. Spacerowej na planowanej trasie do Wilanowa – dodaje prezes.
Pierwsze kursy z pasażerami już tej jesieni
Wg zapowiedzi pierwsze tramwaje mają zacząć wozić pasażerów jesienią tego roku. W ramach odbiorów przewidziano eksploatację nadzorowaną – tramwaj będzie musiał przejechać określoną liczbę kilometrów bez awarii. Dokonano już niezbędnych korekt
nienormatywnej infrastruktury – jak zapewniają Tramwaje Warszawskie pojazdy będą mogły obsługiwać wszystkie trasy.
Przed końcem roku do Polski mają trafić też pojazdy w dwóch pozostałych wersjach – jednokierunkowe tramwaje o długości 33 m oraz 24 m.
Niepewna przyszłość opcjiŁącznie, w ramach zamówienia podstawowego, do Warszawy trafi 123 tramwajów. Wykonawca dostarczy 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów o długości do 24 m. Przewidziano też opcję obejmującą 90 tramwajów (45 dwukierunkowych i 45 jednokierunkowych o długości 33 m), której uruchomienie jest zależne od wygospodarowania bądź pozyskania dodatkowych środków. Biorąc pod uwagę sytuację finansową miasta, stoi to pod znakiem zapytania.