Stołeczny ratusz rezygnuje z budowy jezdni równoległej do tramwaju na Gocław, która miała umożliwiać skorzystanie ze specustawy drogowej ułatwiającej proces pozyskiwania gruntów. Znowelizowano przepisy, które pozwalają na budowę torowiska tramwajowego w trybie podobnym do realizacji linii kolejowej.
Od stycznia
trwa projektowanie ok. 4-kilometrowej trasy tramwajowej na Gocław. W części linia przebiega poza istniejącymi korytarzami transportowymi. Półtora roku temu inwestycję
uzupełniono o równoległą drogę, by przy budowie tramwaju możliwe byłoby skorzystanie ze specustawy drogowej, która ułatwia pozyskiwanie gruntów.
Przyjęte zostały jednak
przepisy w ustawie o transporcie kolejowym, dzięki którym trasy tramwajowe poza pasem drogowym będą mogły być budowane w oparciu o przepisy i ułatwienia dotyczące inwestycji kolejowych. Dzięki temu realizacja nowych linii tramwajowych ma być prostsza: inwestorzy nie będą musieli już uciekać się do sztucznego rozszerzania projektu o elementy drogowe, by skorzystać ze specustawy drogowej, która ułatwia proces pozyskiwania gruntów.
Jak informuje Ratusz, znowelizowane przepisy, zgodnie z apelami mieszkańców, umożliwiają zaniechanie budowy drogi i taka decyzja zapadła w minionych miesiącach. „Stan epidemii dał nam trochę więcej czasu na ponowne przeanalizowanie sytuacji. Mogliśmy wykorzystać go na wypracowanie koncepcji, która będzie najlepsza dla mieszkańców i środowiska” – przekonuje Urząd Miasta.
Łączna długość trasy wynosić będzie 3,6 km. Zaplanowano siedem przystanków. Torowisko ma zostać poprowadzone wzdłuż Kanału Wystawowego, gdzie przewidziano park linearny. Trasa Łazienkowska w miejscu skrzyżowania z tramwajem zostanie przebudowana i poprowadzona w wykopie. Na Gocławiu torowisko zostanie położone w pasie dzielącym ul. Bora-Komorowskiego i zakończy się pętlą w rejonie Trasy Siekierkowskiej. Dodatkowo przewidziano modernizację torowiska wzdłuż al. Waszyngtona o długości 2,5 km, gdzie przebudowanych zostanie dziewięć peronów. Prace projektowe mają zakończyć się jesienią, a budowa trasy przewidziana jest w perspektywie do 2023 r.