Gotowe jest studium techniczno-ekonomiczne dla tramwaju na Żeraniu – wzdłuż Modlińskiej, Familijnej i Myśliborskiej w kierunku Tarchomina, z odnogą w ul. Płochocińskiej. Obecnie Tramwaje Warszawskie zakładają, że trasa będzie budowana w latach 2029-32, chyba że wcześniej pojawią się odpowiednie fundusze.
W ramach studium, które przygotowała firma Databout, przeanalizowano m.in. kwestie prawne, strukturę własności, możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą, przeprowadzono analizy ruchu, kosztów, zasliania czy gospodarki zielenią. Inwestycję podzielono na oddzielne zadania. W I etapie tramwaje miałyby dojechać z Żerania FSO do Płochocińskiej i Familijnej. Przyjęto, że tramwaj pokona węzeł drogowy z Trasą Toruńską, przy pętli tramwajowej Żerań FSO, „na wprost” (wcześniej zakładano objazd ślimaków drogowych). Będzie to wymagało przebudowy łącznicy drogowej oraz budowy krótkiego tunelu. Przewidziano likwidację przejścia podziemnego do pętli tramwajowej. Przy Familijnej zaplanowano pętlę z parkingiem przesiadkowym.
Drugi etap zakłada budowę torów w osi Familijnej do Myśliborskiej, następnie Myśliborską do istniejącej trasy tramwajowej na Tarchominie, gdzie zaplanowano pełny węzeł rozjazdowy. Ostatni etap to torowisko wzdłuż Płochocińskiej do PKP Żerań. To na razie opcjonalna odnoga, której realizacja jest uzależniona od zagospodarowania obszarów Polfy i okolic Płochocińskiej. Torowisko poprowadzono w pasie dzielącym jezdnie (układ 2x1). Przy linii kolejowej tory, w jednym z wariantów, skręcałyby na północ – założono budowę terminala dla tramwajów dwukierunkowych równolegle do peronu kolejowego. Natomiast inny wariant zakłada terminal do krańcowania usytuowany pod wiaduktem kolejowym grupy torów towarowych, co wymagałoby budowy nowego wiaduktu. Przewidziano też możliwość przedłużenia trasy tramwajowej w kierunku Kupieckiej.
mat. TWDługość nowej trasy to ok. 4 km. Do tego dochodzi ok. 1-kilometrowa odnoga w ul. Płochocińskiej. Analizowano dwa warianty trasy, różniące się w zasadzie rozwiązaniami układu drogowego na Myśliborskiej, a także krańców tramwajowych przy Familinej i stacji kolejowej Żerań. Koszty całości szacowane są na ok. 700 mln zł.
Co dalej? Kolejnym krokiem ma być przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie przewidziano pozyskanie decyzji środowiskowej i pozwoleń. Przetarg na projekt planowany jest na przełomie 2024-25. Po uzyskaniu dokumentacji projektowej możliwa będzie budowa. Obecnie Tramwaje Warszawskie zakładają, że nastąpi to w latach 2029-32, co wynika z możliwości finansowych spółki w związku z licznymi innymi zaplanowanymi inwestycjami. Spółka zaznacza, że terminy te mogą się zmienić, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie unijne.
Pętla Żerań FSO, mat. TW
Pętla Płochocińska - warianty, mat. TW


Węzeł rozjazdowy w rejonie Traktu Nadwiślańskiego z istniejącą trasą na Tarchominie, mat. TW

Kraniec PKP Żerań - warianty, mat. TW
