W związku z ograniczeniem finansowania odsuwa się perspektywa realizacji odnogi tramwajowej przez ul. Ordona na Odolanach, będącej elementem przyszłej trasy, która ma połączyć Wolę z Ochotą, Mokotowem i Wilanowem. Tramwaje Warszawskie nadal jednak traktują ten wariant przebiegu jako preferowany – pod kątem właściwej obsługi komunikacyjnej rozbudowujących się Odolan.
Tramwaje Warszawskie od dłuższego czasu
przygotowują się do realizacji trasy tramwajowej, która ma połączyć ulicę Kasprzaka, Dworzec Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja podzielona jest na sześć etapów, które są procedowane w oparciu o równoległe, oddzielne projekty. W sumie powstać ma ok. 20 km dwutorowej linii.
Spółka
dysponuje już dofinansowaniem dla odcinka od Dworca Zachodniego do Grójeckiej na Ochocie oraz od al. Niepodległości do Miasteczka Wilanów z dwiema odnogami – na Gagarina i do pętli Stegny. Poszczególne odcinki trasy mają być realizowane w perspektywie od 2019 r. do 2023 r.
Jak pisaliśmy, trasa na Woli będzie się rozwidlać. Jedna odnoga ma prowadzić przez ulicę Krzyżanowskiego, a druga – przez Ordona, gdzie będzie obsługiwać liczne nowe osiedla. Ten drugi wariant
budzi jednak sporo obaw u nowych mieszkańców dzielnicy. – Z jednej strony mieszkańcy Odolan chcą nowej infrastruktury, ale z drugiej strony jest też silna grupa, która protestuje przeciwko autobusowi i tramwajowi na Odolanach. To są głosy głośne, choć mniejszościowe –
podkreśla Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.
Pierwotnie zakładano możliwość realizacji niedofinansowanej odnogi przez Ordona razem z innymi odcinkami. Na razie jednak ta perspektywa oddala się. „Obecnie realizacja połączenia Dworzec Zachodni – ul. Kasprzaka (w kierunku zachodnim) – wobec ograniczenia finansowania – zakładana jest w latach 2026-2027” – czytamy w piśmie Tramwajów Warszawskich, udostępnionym przez Dzielnicę Wola.
Jak przekazuje spółka, „proces przygotowywania materiałów dla pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tego przedsięwzięcia (która ostatecznie przesądzi o wyborze wariantu) nie jest procesem priorytetowym i prowadzony jest w tle inwestycji finansowanych z wykorzystaniem środków UE z budżetu 2014-20”.
Tramwaje Warszawskie, pomimo tych zmian w harmonogramie, obstają przy przebiegu przez Ordona jako wariancie preferowanym. „Jako jedyny jest on zgodny z dalekosiężnymi planami rozwoju sieci tramwajowej (obsługa całych Odolan komunikacją tramwajową, lokacja na Przycach nowej zajezdni tramwajowej), a także w lepszy sposób obsługuje osiedle, niż wariant przez al. Prymasa Tysiąclecia” – przekonuje spółka.