fot. Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym
W stolicy trwają teraz dwie inwestycje tramwajowe. Jedną z nich jest tramwaj do Mehoffera na Tarchominie. W trakcie budowy wystąpiły dwa poważne problemy – z wysokim poziomem wód gruntowych przy podstacji oraz koniecznością opracowania dokumentacji zamiennej dla pętli. Uda się otworzyć trasę przed końcem roku?
Budowę 4,5-kilometrowej linii tramwajowej ze Starych Świdrów do Mehoffera prowadzi firma ZUE, z którą umowę podpisano w lutym br. To przedłużenie otwartej na początku 2013 r. trasy przez most Północny, zakończonej aktualnie rozjazdem nakładkowym na Starych Świdrach. Wykonawca na realizację prac ma dziesięć miesięcy. – Wykonano i zabetonowano całość rusztu torowego w ciągu ulicy Światowida oraz ul. Projektowanej, na szlaku trwa humusowanie torowiska. Trwają prace torowe na pętli Mehoffera. Wykonujemy perony oraz rozwieszana jest sieć trakcyjna. Po zakończeniu tych prac Wykonawca przystąpi do robót związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych, objętych kontraktem – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Inwestycja nie przebiega bezproblemowo. – Po wykonaniu szczegółowej inwentaryzacji w terenie stwierdzono potrzebę opracowania zamiennej dokumentacji na pętlę tramwajową, którą otrzymaliśmy w połowie sierpnia od Zarządu Transportu Miejskiego – mówi Powałka.
Sporą przeszkodą okazał się nieoczekiwanie wysoki poziom wód gruntowych w wykopie podstacji trakcyjnej Ćmielowska. – Wystąpiły utrudnienia w wykonaniu fundamentu budynku oraz konieczność wykonania i uzgodnienia dodatkowego projektu odwodnienia wykopu, co znacznie wydłużyło czas realizacji obiektu – przyznaje Michał Powałka.
W tej chwili obiekt jest już zbudowany, trwają prace związane z jego wyposażaniem w urządzenia. Trochę jednak może potrwać, zanim podstacja będzie w pełni funkcjonalna. – Obecnie podstacja trakcyjna Ćmielowska nie posiada przyłącza niskiego i średniego napięcia. Projekt przyłącza niskiego napięcia został wykonany i uzgodniony przez ZTM z gestorem. ZTM zawarł umowę i przekazał dokumentacje projektową na wykonanie przyłącza niskiego i średniego napięcia do podstacji trakcyjnej. Obecnie trwają uzgodnienia terminów realizacji tych przyłączy – informuje Michał Powałka.
Trasa powinna być gotowa do 28 grudnia br. Czy ZUE wyrobi się z budową? – Po rozwiązaniu powyższych problemów Wykonawca zintensyfikował prowadzone prace, aby końcowy termin realizacji umowy nie był zagrożony – mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.