Tramwaje Warszawskie uzyskały wreszcie – po trzech latach od wniosku i dwóch latach od złożonego raportu środowiskowego – decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę, której długość wyniesie ok. 6,5 km. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na dokumentację projektową.
Od
kilku lat trwają przygotowania do realizacji trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę. W ramach tej inwestycji na stacji metra Kondratowicza, do której tramwaje ułatwią dojazd,
wybudowano dodatkowy tunel z ruchomymi chodnikami i wyjściami. – Weryfikujemy założenia koncepcji trasy tramwajowej, w tym wiaduktu nad Trasą Toruńską. Ostateczne uzgodnienia posłużą jednostkom miasta do wydania wytycznych kierunkowych dla całej inwestycji. Wraz z warunkami wynikającymi z decyzji środowiskowej zostaną uwzględnione w materiałach przetargowych na opracowanie dokumentacji – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
W lipcu 2020 r. Tramwaje Warszawskie złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a w lipcu 2021 r. przedłożyły do opiniowania raport środowiskowy – dużo czasu zajęło oczekiwanie na wydanie uzgodnień ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (uwagi, czasem błahe, RDOŚ wysyłał w kilku rzutach, z kilkumiesięcznymi odstępami, co wydłużało całą procedurę). Wreszcie 24 lipca została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. – Teraz prace mogą wreszcie iść naprzód i dlatego harmonogram zakłada, że przetarg na dokumentację budowlaną ogłosimy w tym roku. Dalsze terminy są uzależnione od dostępności środków finansowanych i mogą jeszcze podlegać modyfikacjom, związanym z zapewnieniem finansowania. Planujemy uzyskać dofinansowanie z UE – mówi Dutkiewicz. Budowa miałaby rozpocząć się "do 2030 r.".
Nowy odcinek trasy
rozpocznie się na skrzyżowaniu Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie torowisko będzie przebiegać wzdłuż Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Głębockiej, Trasy Olszynki Grochowskiej aż do szkoły przy ul. Zaułek. Długość trasy wyniesie ok. 6,5 km. U zbiegu Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Gilarskiej zaplanowano dodatkową pętlę – dla linii dowozowej z Białołęki do metra. Ostatnia koncepcja prezentowana
tutaj.