Tramwaje Warszawskie szykują się do wznowienia ruchu na Puławskiej po rocznej przerwie związanej z przebudową torów i budową węzła rozjazdowego na wysokości Goworka i Rakowieckiej. Puławską pojedzie – od 4 września – mniej linii niż przed przebudową. Nie bez powodu – nowe rozkłady mają już uwzględniać docelowy układ linii po zapowiadanym na przyszły rok otwarciu trasy do Wilanowa.
Tramwaje
przestały jeździć Puławską – na odcinku od pl. Zbawiciela do Dworkowej – na przełomie sierpnia i września 2022 r. Jest to związane przede wszystkim z budową wielkiego węzła rozjazdowego – z dodatkowymi torami do skrętu – u zbiegu Puławskiej, Rakowieckiej i Gagarina. To tu będą odchodzić tory powstającej trasy do Wilanowa. Przy okazji Tramwaje Warszawskie wyremontowały też odcinek torów na ul. Puławskiej na południe od Rakowieckiej, które zachwycają teraz rozchodnikiem.
W czwartek 25 sierpnia na Puławskiej pojawiły się tramwaje pomiarowe. – Już 4 września na ul. Puławskiej pojedzie tramwaj, a nawet trzy linie tramwajowe. Przywracamy ruch tramwajowy tutaj na tym odcinku tak, żeby uczniowie mogli dojechać do szkoły. Bardzo się z tego cieszę, ze w ciągu 12 miesięcy udało się tę część inwestycji skończyć. Również ruch samochodowy na ul. Puławskiej – w stronę centrum na dwóch pasach, w drugą stronę na jednym pasie, bo jeszcze będą trwały tutaj prace budowlane. Z tego miejsca w przyszłym roku będziemy mogli pojechać do Wilanowa – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Przed przerwą po Puławskiej jeździło pięć linii: 4, 10, 14, 18 i 35. Prezydent Trzaskowski wspomniał jednak o powrocie trzech linii. Nie jest to pomyłką: Puławską nie pojadą bowiem linie 14 i 35. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, m.in. te linie mają zostać skierowane na nową trasę do Wilanowa. ZTM, przygotowując rozkłady dla Puławskiej, chce uporządkować sytuację i uwzględniać docelowy układ linii – tak, by późniejsze zmiany płynnie już wchodziły w życie.
Ratusz zapowiedział, że teraz powrócą 4, 10 i 18. W godzinach szczytu każda z nich kursować będzie co 8 minut, poza szczytem – co 12 minut. Linia 4 połączy Wyścigi z Annopolem, linia 10 – Wyścigi z tymczasowym krańcem PKP Wola, natomiast 18 – PKP Służewiec z Żeraniem FSO. Natomiast linia 14 pozostanie zawieszona. W zamian linia 35 będzie dalej jeździć do pętli Banacha. Ponadto kursować będzie linia 31 między stacją metra Wierzbno a PKP Służewiec.
Efekt prac nie budzi jednak powszechnego entuzjazmu. Aktywiści i społecznicy zauważają, że przebudowy nie wykorzystano do metamorfozy ul. Puławskiej – poza pasem torowiska wciąż sporo asfaltu i betonu, brakuje infrastruktury rowerowej, a chodniki na Puławskiej, w części zastawione samochodami, dalej pozostają wąskie. – Potrzebujemy kilkadziesiąt milionów złotych, których nie mamy. Tu niezbędna jest większa przebudowa, z przeniesieniem latarni, przebudową infrastruktury podziemnej i innych obiektów. Zastąpienie parkujących samochodów drogą rowerową nie rozwiąże problemów pieszych, którzy dalej będą mieli tylko 1,5 m chodnika. Potrzebna jest budowa dwukierunkowa drogi rowerowej, gdyż pas w jezdni – z uwagi na małą liczbę przejazdów między jezdniami – nie sprawdzi się –
przekonywał niedawno, w odpowiedzi na zarzuty, Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i pełnomocnik rowerowy miasta.