Partner serwisu
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj przez środek Odolan, a nie na Ordona

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Tramwaj przez środek Odolan, a nie na Ordona
mat. TW
Rusza budowa trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego – zgodnie ze zmienioną koncepcją tramwaje dojadą aż do podziemnego przystanku przy peronie 9. To część wyczekiwanego połączenia szynowego Ochoty i Woli. – W tej chwili staramy się znaleźć finansowane na przynajmniej jedną odnogę, to jeden z priorytetów – zapowiada Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Spółka myśli o zmianie założeń, jeżeli chodzi o przebieg trasy na Odolanach.

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Niedawno Tramwaje Warszawskie informowały o zamiarze rozszerzenia kontraktu z firmą ZUE na budowę trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Obecne plany zakładają wykorzystanie powstałego tunelu na stacji – tramwaje dojadą do drugiego podziemnego przystanku, przy peronie 9. Wiadomo, co z dalszą częścią połączenia na Wolę?

Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich:
Wiadomo, że pierwotny plan był inny. Chcieliśmy zbudować od początku całość – z przedłużeniem do ul. Kasprzaka – ale potem przyszedł Covid i kryzys, więc okazało się to niemożliwe. Musieliśmy to etapować, a projekt nie przewidywał dzielenia tego na etapy. W tej chwili staramy się znaleźć finansowane na przynajmniej jeden z dwóch wąsów (odnóg) do ul. Kasprzaka. Nie ma sensu poprzestawać na Dworcu Zachodnim i to jeden z priorytetów – podobnie jak Zielona Białołęka.

Który wąs mógłby być pierwszy?

To jest trudne pytanie, bo funkcjonalnie bardziej by się przydał ten zachodni wąs – na Odolany, ale on jest bardziej skomplikowany. Tam idzie kolektor typu lindleyowskiego z lat 50. – trzeba głęboko przejść pod nim, wstrzyknąć sporo betonu, by go wzmocnić. Potem trzeba wyjść na powierzchnię – na to potrzeba kolejne setki metrów. W związku z tym plany, by wyjść w osi ul. Ordona, są mało prawdopodobne – zastanawiamy się nad tym, by pójść środkiem przez Odolany, które rozbudowują się w kierunku zachodnim. Do ciągu ul. Kasprzaka i Połczyńskiej dotarlibyśmy więc na zachodnich rubieżach osiedla. To będą jednak setki milionów złotych.

Jaka to jest perspektywa?

Mówimy o przełomie dekad. Teraz jesteśmy na etapie dodatkowych prac studyjnych. To, co wyszło ze wstępnych opracowań, jest niejednoznaczne i wymaga pogłębionych analiz i jak ominąć wspomniane przeszkody. To potrwa kolejne miesiące. Potem musimy podjąć decyzje dotyczące zakresu projektu, jego finansowania, a samo projektowanie zajmie 2-3 lata. Potrzeba więc co najmniej pięciu lat, byśmy znaleźli się w punkcie, w którym będziemy mieli gotową dokumentację i pozwolenie na budowę.

Czy zatem Tramwaje Warszawskie będą dążyć do przyspieszenia realizacji wąsa wschodniego – w osi Krzyżanowskiego?

On jest prostszy – nie ma przejścia przez kolektor, nie ma przejścia przez trasę drogową, nie ma problemu z wyjściem na poziom zero – tylko jest mniej funkcjonalny, bo przebiega obok zabytkowych zbiorników gazowych, tam jest tylko kilka bloków. Ten wąs spełniałby więc głównie rolę łącznika między Ochotą a Wolą.

A wyzwaniem – i celem samym w sobie – wciąż pozostaje obsługa Odolan, gdzie mieszka obecnie 30 tys. osób, którym ten tramwaj się po prostu należy. Z jednej strony mamy więc pilniejszą potrzebę zapewnienia lepszego dojazdu na Odolany, a z drugiej strony mamy krótszy, tańszy i szybszy wąs wschodni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź bierze się za Broniewskiego. Ruszył przetarg na torowisko

Przestrzeń

Łódź bierze się za Broniewskiego. Ruszył przetarg na torowisko

Witold Urbanowicz 18 czerwca 2024

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Prawo & Finanse

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Jakub Rösler 17 czerwca 2024

Olsztyn. Pierwsze wyniki przewozowe nowych linii tramwajowych

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź bierze się za Broniewskiego. Ruszył przetarg na torowisko

Przestrzeń

Łódź bierze się za Broniewskiego. Ruszył przetarg na torowisko

Witold Urbanowicz 18 czerwca 2024

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Prawo & Finanse

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Jakub Rösler 17 czerwca 2024

Olsztyn. Pierwsze wyniki przewozowe nowych linii tramwajowych

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5