Jak pisaliśmy, nowy tramwaj firmy Hyundai dla Warszawy uzyskał już homologację. To oznacza, że może już samodzielnie poruszać się po mieście. Teraz prowadzone będą dalsze odbiory. Pierwsze tramwaje mają zacząć wozić pasażerów jesienią.
Badania homologacyjne rozpoczęły się w lipcu, tuż po dostarczeniu pierwszych dwóch tramwajów. Pojazd
przeszedł wszystkie wymagane w procesie homologacji testy – m.in. pomiar wymiarów zewnętrznych, sprawdzenie działania układu hamulcowego czy jezdnego. Dotychczas testy były prowadzone tylko nocą, na wydzielonych odcinkach torowiska. Teraz tramwaj będzie mógł się poruszać samodzielnie po mieście – także w ciągu dnia.
Jak chwalą się Tramwaje Warszawskie, badania homologacyjne, w czasie których mierzono poziom dźwięków, pokazały, że tramwaje są bardzo ciche – cichsze niż którekolwiek tramwaje w Warszawie, czy ogólnie Polsce. Jednak dane pokazują, że
lepsze wyniki osiągają olsztyńskie tramwaje.
Natężenie dźwięku w dotychczas eksploatowanych wagonach w Warszawie wynosiło 77 decybeli, tymczasem natężenie dźwięku zmierzone w nowych tramwajach wyniosło nieco ponad 74 decybeli. Biorąc pod uwagę logarytmiczną skalę natężenia dźwięku, te 3 decybele robią słyszalną różnicę.
Na dobre wyniki Hyundaia wpływają, jak podkreślają TW, unikalna konstrukcja wagonów, oparta na skrajnych skrętnych wózkach – dzięki temu tramwaj ciszej będzie pokonywać nawet ciasne łuki. Dodatkowo każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu.
Teraz tramwaje będą przechodzić kolejne testy, zanim zostaną odebrane przez Tramwaje Warszawskie. Zostanie przeprowadzona m.in. jazda 18-godzinna, podczas której motorniczy będzie symulował rzeczywisty przejazd, uwzględniający m.in. otwieranie i zamykanie drzwi czy różne sposoby kierowania tramwajem. Przewidziano również test niezawodności, podczas którego sprawdzona zostanie możliwość bezawaryjnej jazdy na dystansie 2500 km. Jak informują Tramwaje Warszawskie, pierwsze dwa tramwaje będą woziły warszawskich pasażerów już jesienią tego roku.
W sumie Tramwaje Warszawskie zamówiły 123 tramwajów z opcją na kolejne 90 pojazdów. Tramwaje przyjadą w dwóch długościach oraz w wersji jedno- i dwukierunkowej. Dostawy potrwają do końca kwietnia 2023 r.
Aktualizacja 16 sierpnia, godz. 10:36. Uzupełniono o dane z Olsztyna