Niedawno na warszawskim rondzie „Radosława” Tramwaje Warszawskie wprowadziły specjalny program sterujący sygnalizacją. Tramwaje zyskały priorytet, co spowodowało, że o ile przejechanie tego punktu stolicy wcześniej zajmowało średnio 7,5 minuty, teraz trwa to ok. 4,5 minuty.
Inżynierowie i programiści Tramwajów Warszawskich opracowali inteligentny algorytm sterujący sygnalizacją na rondzie, by skrócić czas przejazdu wszystkich linii. Jest to rozwiązanie „szyte na miarę” specjalnie dla tego skrzyżowania.
Jeden ze specjalistów pracujący w Tramwajach Warszawskich przetestował w środowisku komputerowym kilkadziesiąt koncepcji algorytmów. Na samym skrzyżowaniu zostało włączonych ok. 50 czujników wykrywających nadjeżdżające pojazdy – samochody i tramwaje.
Algorytm włączono w pierwszych dniach czerwca, a po 48 godzinach testów i dostrajania przejął on sterowanie sygnalizacją. Jak zaznaczają TW, bardzo ważna była współpraca ze służbami odpowiedzialnymi za ruch drogowy w stolicy – Zarządem Dróg Miejskich i Biurem Polityki Mobilności i Transportu.
Według pierwszych danych czas przejazdu tramwajem przez rondo – odcinka od placu Grunwaldzkiego do Powązkowskiej – spadł do ok. 4,5 minuty. Wcześniej było o 3 minuty dłuższy. W ekstremalnych przypadkach, związanych z jakąś nietypową sytuacją na skrzyżowaniu, czas przejazdu wynosił nawet kilkanaście minut.
To nie koniec. W ostatnich dniach określono priorytet na skrzyżowaniu przy kinie Femina – na al. Jana Pawła II między rondem ONZ a kinem Femina i na al. Solidarności od kina Femina do pl. Bankowego. W najbliższym czasie kolejny priorytet dla tramwajów zostanie zastosowany na ul. Radiowej od Powstańców Śląskich do Dywizjonu 303, a jeszcze w tym roku na dwóch odcinkach: Woronicza – Wołoska i na Puławskiej od Dolnej do Woronicza.