Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na wdrożenie systemu sterowania ruchem w ciągu al. Waszyngtona w Warszawie. O zamówienie ubiega się jeden podmiot. Prace obejmą pięć skrzyżowań.
Przedmiotem prac jest dostawa i wdrożenie systemu sterowania ruchem z priorytetem dla tramwajów w ciągu al. Waszyngtona. Mowa o skrzyżowaniach z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską. Konieczne jest wybudowanie pętli indukcyjnych w linii zatrzymania, a także przeprogramowanie sterowników. Do tego wykorzystany zostanie satelitarny system GPS, który zastąpi detekcję zdalną poza skrzyżowaniami. W ramach opcji założono kalibrację systemu i ewentualne przygotowanie zamiennych projektów ruchowych sygnalizacji świetlnej.
Dzisiaj (11 lutego) minął termin składania ofert. Wystartowała jedynie firma Siemens Mobility, która wyceniła prace na 907,7 tys. zł brutto. Budżet zamawiającego został określony na 1,027 mln zł, w tym 492 tys. zł na zamówienie podstawowe i 535 tys. zł na opcję.
Prace mają zostać wykonane najpóźniej do połowy maja 2021 r. W kolejnym etapie przewidziano kalibrację systemu i ewentualnie przygotowanie zamiennych projektów ruchowych sygnalizacji świetlnej, na co przewidziano 32 tygodnie.
Jak podają Tramwaje Warszawskie, w tej chwili na 151 z 255 osygnalizowanych przejść i skrzyżowań wdrożono różnej formy priorytety dla tramwajów. Pod koniec grudniu do listy tej dołączyło osiem skrzyżowań w ciągu al. Krakowskiej. Wprowadzono tutaj przede wszystkim synchronizacje świateł, bez bezwzględnego priorytetu. Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, po wprowadzeniu priorytetów na al. Waszyngtona, a w dalszej kolejności na Grochowskiej i Grójeckiej na popularnej dziewiątce uda się
odzyskać ok. 10 minut na pełnej trasie.
Do końca roku liczba skrzyżowań z priorytetem
ma wzrosnąć z ok. 60% do 75%. Spółka pracuje nad przyśpieszeniem tramwajów w północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.