Wakacje były intensywnym czasem remontów prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie. Część prac dobiega końca. Tramwaje wróciły już na ul. Stawki, a niebawem w pełnym zakresie oddane zostaną Kercelak, torowisko wzdłuż Puławskiej, a także w ciągu Goworka, Spacerowej i Gagarina do krańca Sielce.
W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały
ponad 30 różnych zadań remontowych i modernizacyjnych. Większość z nich wymagała weekendowych wyłączeń ruchu tramwajowego, choć niektóre roboty – z uwagi na ich zakres – wiążą się z dłuższą przerwą w kursowaniu tramwajów.
Równy i cichy Kercelak
Największy wakacyjny remont dotyczył Kercelaka,
gdzie 29 lipca wyłączono przejazdy tramwajów „na wprost” (czyli w relacji północ – południe i wschód – zachód, z zachowaniem części relacji skrętnych). To niezwykle obciążone miejsce sieci: w rozkładzie pozawakacyjnym przejeżdża tędy ok. 2 tys. tramwajów w ciągu doby.
Gotowa jest już nowa płyta betonowa pod skrzyżowaniem torów. Ułożone zostały nowe tory, a w ostatnim etapie pojawi się nowa zabudowa asfaltowa. W cieniu tych prac remontowany jest przejazd przez torowisko na ul. Towarowej na wysokości Chłodnej. Tu pojawi się zabudowa z prefabrykowanych płyt betonowych. Tramwaje wrócą na Towarową i skrzyżowanie z al. „Solidarności” 2 września. Przejazd po torowisku, jak i przez torowisko będzie płynniejszy i cichszy.
Tramwaje wracają na Puławską i do krańca Sielce
Kończy się też wakacyjna przerwa w
kursowaniu tramwajów na Mokotowie, związana z kolejnymi etapami budowy tramwaju do Wilanowa. Na skrzyżowaniu Puławskiej i Rakowieckiej budowniczowie wykonali roboty związane ze wzmocnieniem podtorza, a także podbudowę i konstrukcję betonową równoległego, czwartego toru do skrętu w ul. Rakowiecką. Teraz trwa betonowanie podbudowy pod same łuki torowe prowadzące w ul. Rakowiecką. Do ułożenia zostaje nawierzchnia torowa. Ustawiono już także nowe słupy trakcyjne oraz wykonano część podwieszeń sieci. Natomiast na skrzyżowaniu Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina wykonano łuki sieci trakcyjnej, które umożliwią skręt tramwajów w ul. Belwederską. Ponadto wykonawca rozbudował układ kabli zasilających z podstacji Zajączkowska na ciąg Puławskiej i Marszałkowskiej. Tym samym zasilanie w tej lokalizacji zostało wykonane w całości, zgodnie z założeniami projektowymi. Równolegle Budimex kończy program naprawczy, związany z wykonaniem dodatkowych podlewów w torowisku.
Tramwaje wrócą na Puławską oraz na ciąg Goworka – Spacerowa – Gagarina 2 września, czyli we wcześniej deklarowanym terminie. Oczywiście nie oznacza to końca robót na styku z kolejnymi odcinkami budowanych tras tramwajowych na Rakowieckiej czy do Wilanowa. Kolejne prace, związane z podłączaniem nowej infrastruktury czy wykończeniowe, nie będą jednak miały wpływu na kursowanie tramwajów albo mogą być wykonane w przerwie nocnej.
Nowy rozjazd na Stawkach oraz punktowe remonty
Tramwajarze wykonali też szereg mniejszych remontów czy modernizacji. Na ul. Stawki,
na odcinku między Lewartowskiego a Pokorną, wybudowano przejazd międzytorowy. Tramwaje wróciły na ul. Stawki 19 sierpnia, a sam nowy rozjazd będzie w przyszłości służył do zawracania części pojazdów jadących z Wilanowa – zgodnie z propozycjami
układu linii, który przygotowuje Warszawski Transport Publiczny.
Pod koniec czerwca wymienione zostały szyny i rozjazdy na pętli PKP Służewiec. W lipcu wymieniono pięć zwrotnic w węźle Kino Femina, wyremontowano tory w węźle rozjazdowym na skrzyżowaniu Broniewskiego i Galla Anonima oraz na skrzyżowaniu Broniewskiego i Matysiakówny, a także naprawiono torowisko we wschodniej części skrzyżowania Broniewskiego i al. Armii Krajowej. W sierpniu zaś wymieniono szyny na łukach na ul. 11 Listopada (w rejonie wiaduktu kolejowego).
Dalsze pracowite miesiące
Od 7 do 15 września zaplanowano przerwę w ruchu tramwajów na ul. Okopowej między Kercelakiem a rondem Radosława. W tym czasie wymienione zostaną rozjazdy na rondzie Radosława (wlot od ul. Okopowej) oraz przeprowadzony remont torów na skrzyżowaniu Okopowej i Anielewicza. Prac tych nie dało się wykonać w sierpniu w czasie częściowego zamknięcia Kercelaka z uwagi na przebieg linii zastępczych – w innym przypadku trzeba byłoby wyłączyć z ruchu w jednym czasie spory obszar sieci tramwajowej, co znacznie utrudniłoby poruszanie się po Woli.
W październiku tramwajarze planują prace w al. Waszyngtona, w rejonie ul. Kinowej i Międzynarodowej. W ramach remontu punktowego wykonają m.in. odwodnienie, a także wyremontują tory i przejazdy przez torowisko.