Solaris jako jedyny złożył ofertę w wartym 351 mln zł netto (431,73 mln zł brutto) przetargu na 130 elektrycznych autobusów przegubowych dla Warszawy. Oferta mieści się w budżecie zamawiającego.
Przetarg
rozpisany w październiku ubiegłego roku to największe zamówienie autobusowe (nie tylko elektrobusowe) w Polsce i jedno z największych elektrobusowych na świecie, poza Chinami. Solaris zaoferował za swoje autobusy 399 590 100 zł brutto. To o ponad 30 mln zł mniej, niż przewidział w budżecie zamawiający. Jeden autobus został więc wyceniony przez bolechowskiego producenta na 3 073 770 zł brutto.
Warszawa szuka 130 autobusów elektrycznych klasy MEGA. Zamówienie nie dotyczy infrastruktury do ładowania, a samych pojazdów. Póki co po Warszawie jeździ tylko 31 autobusów elektrycznych, w większości standardowej długości – 20 od Solarisa i 10 od Ursus Busa. Tym ostatnim jest wypożyczony na wielomiesięczne testy przegubowiec Solarisa.
Warszawskie
elektrobusy mają być fabrycznie nowe, całkowicie niskopodłogowe, czterodrzwiowe (w układzie 2–2–2–2). W każdym z autobusów powinno się zmieścić 120 pasażerów, z tego 38 na miejscach siedzących. 12 miejsc ma być dostępnych z niskiej podłogi, a 4 powinny być specjalnie przygotowane dla osób niepełnosprawnych. W autobusie ma się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na wózek dziecięcy.
Autobusy mają być dostarczane do Warszawy najprawdopodobniej między listopadem 2019 r. a listopadem 2020 r. w transzach po 10 pojazdów. Dokładny harmonogram zostanie ustalony przy okazji podpisywania umowy. Termin może się przesunąć w zależności od daty podpisania umowy, bo producent musi mieć minimum 45 tygodni przed pierwszą dostawą.
Przetarg nie dotyczy infrastruktury do ładowania. Warszawa stawia ładowarki pantografowe w ramach osobnych umów. Docelowo ma być ich 20. Póki co działają w dwóch lokalizacjach – na ul. Spartańskiej i na Konwiktorskiej. Jak informują MZA, w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.