Stołeczny Urząd Miasta opublikował założenia do budżetu na rok 2024 r. Znajdują się w nim działania związane zarówno z III, jak i IV linią metra – w dużej mierze w dalszym ciągu będą to oczywiście prace przygotowawcze.
Miasto zdradziło, że w ramach programu FEnIKS zamierza ubiegać się o dofinansowanie m.in. na dokończenie budowy II linii metra oraz trasy tramwajowej do Wilanowa. Nabór przewidziano od stycznia do czerwca 2024 r. W chwili obecnej
budowa odcinka zachodniego II linii metra do stacji Karolin jest finansowana ze środków własnych. W 2024 r. przewidziano dalszą przebudowę kolizji, regulowanie stanu nieruchomości i wypłatę odszkodowań dotychczasowym właścicielom gruntów, prace ziemne i konstrukcyjne, zagospodarowanie strefy wydobycia tarcz TBM i rozpoczęcie drążenia. Na chwilę obecną zakończenie budowy zapowiadane jest na 2026 r. (choć są
wątpliwości, czy to termin ostateczny w związku z nierozwiązanymi jeszcze problemami na budowie).
W 2024 r. zaplanowano też pomniejsze działanie związane pracami remontowymi i modernizacyjnymi na I linii metra oraz aktualizacją informacji pasażerskiej na stacjach I linii. Jeszcze w 2023 r. ma zostać ogłoszony konkurs na koncepcję rozwiązań komunikacyjnych korespondujących ze zmianami przewidzianymi na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej oraz zagospodarowania wyjścia ze stacji metra A13 Centrum wraz z zadaszeniem wiat przystankowych. W przyszłym roku miałaby zostać podpisania umowa z projektantem, obejmująca też
podziemny łącznik między stacją metra Centrum a Dworcem Śródmieście.
Warszawa zamierza też kontynuować rozwój sieci metra. Zgodnie z niedawno
prezentowanym projektem studium liczba linii metra ma zwiększyć się z dwóch do pięciu, a ich długość – z obecnych 42 km do 113 km. Dalej prowadzone będą przygotowania do
budowy III linii metra na odcinku między Stadionem a Gocławiem. Przewidziano m.in. inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowywanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.
W założeniach do budżetu pojawiają się też prace przygotowawcze do budowy IV linii metra. Przewidziano zlecenie prac przygotowawczych i analiz, które obejmą w szczególności zasady eksploatacji linii metra M4, sposób połączenia linii M4 z innymi liniami metra, technologię sterowania ruchem z uwzględnieniem możliwości budowy nowej centralnej dyspozytorni, etapowanie budowy uwzględniające korzyści przewozowe względem istniejącej sieci komunikacyjnej, koncepcję programowo-przestrzenną w oparciu o wykonane już „studium rozwoju systemu metra w Warszawie”, ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, ocenę stanu budynków w strefie wpływu budowy obiektów metra, analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających.
Założenia wymieniają też kontynuację inwestycji tramwajowych (Wilanów, Kasprzaka, zajezdnia Annopol), a także wymieniają przygotowania do budowy tramwaju na Modlińskiej. Temat ten jest jednak potraktowany skrótowo, gdyż inwestycje są realizowane z budżetu spółki Tramwaje Warszawskie (inaczej niż w przypadku metra, które jest finansowane z budżetu miasta – Metro Warszawskie pełni jedynie rolę inwestora zastępczego). Urzędnicy podkreślają też że konieczne będzie zwiększenie środków na realizację połączeń komunikacyjnych – limity wydatków przewidziane w wieloletniej prognozie finansowej i umowach wieloletnich z przewoźnikami będą niewystarczające.
Ratusz na pytania o założenia do budżetu odpowiada zdawkowo. – Obecnie trwają prace nad przyszłorocznym budżetem Warszawy, w trakcie są też ustalenia dotyczące działań przygotowawczych do rozbudowy metra. O decyzjach będziemy informować, gdy zostaną podjęte – mówi Jakub Leduchowski z biura prasowego miasta.
IV linia metra ma przebiegać z Tarchomina, przez Modlińską, os. Ruda, Marymont (przesiadka na M1), rondo Babka, Okopową, Kercelak, rondo Daszyńskiego (przesiadka na M2) pl. Zawiszy, pl. Narutowicza (przesiadka na M5), Rakowiec, Żwirki i Wigury (przesiadka na kolej i M3), Służewiec, Wilanowską (przesiadka na M1) do Wilanowa. Zaplanowano 23 stacje. Przybliżone lokalizacje:
1. Stacja Myśliborska: pod ul. Światowida między Myśliborską i Traktem Nadwiślanym
2. Stacja Henryków: pod Modlińską, po południowej stronie al. Kuklińskiego
3. Stacja Stare Świdry: pod Modlińską, przy Płochocińskiej
4. Stacja Ruda: między blokami, przy ul. Gwiaździstej
5. Stacja Marymont: pod Popiełuszki, przy Słowackiego
6. Stacja Plac Grunwaldzki: pod al. Jana Pawła II, między Broniewskiego i al. Wojska Polskiego a linią kolejową
7. Stacja Rondo Radosława: pod Okopową, między rondem Babka a Powązkowską
8. Stacja Cm. Żydowski: pod Okopową, po południowej stronie Anielewicza
9. Stacja Kercelak: pod skrzyżowaniem Okopowej i al. "Solidarności"
10. Stacja Rondo Daszyńskiego: pod skrzyżowaniem Towarowej i Prostej
11. Stacja Plac Zawiszy: pod Towarową, na północ od placu Zawiszy i linii kolejowej
12. Stacja Plac Narutowicza: pod Grójecką i pl. Narutowicza
13. Stacja Banacha: pod Grójecką, u zbiegu z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.
14. Stacja Rakowiec: w rejonie skrzyżowania Dickensa i Pawińskiego
15. Stacja Żwirki i Wigury: pod ul. Żwirki i Wigury w rejonie linii kolejowej
16. Stacja Służewiec: pod Marynarską, w rejonie pętli tramwajowej
17. Stacja Rondo UE: pod skrzyżowaniem Marynarskiej, Wołoskiej, al. Wilanowskiej i Rzymowskiego, w rejonie Galerii Mokotów
18. Stacja Ksawerów: pod al. Wilanowską, po zachodniej stronie skrzyżowania z Modzelewskiego
19. Stacja Wilanowska: pod pętlą autobusową w rejonie skrzyżowania Puławskiej i al. Wilanowskiej
20. Stacja Dolina Służewiecka: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej i Doliny Służewieckiej
21. Stacja Stegny: pod al. Wilanowską, w rejonie Sałatkowej
22. Stacja Sobieskiego: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej
23. Stacja Wilanów: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej i Przyczółkowej