Trwa budowa trasy tramwajowej w ul. Kasprzaka między Skierniewicką a Wolską. Jednocześnie w nowym śladzie budowane jest torowisko na ul. Wolskiej. Choć do końca robót zostało ponad pół roku, już w I połowie sierpnia zostanie wstrzymany ruch tramwajów na ul. Wolskiej w kierunku Jelonek.
Trwa budowa ok. 2,3-kilometrowej nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej. Roboty zrealizuje firma Strabag za 205,4 mln zł brutto. Umowę
podpisano w październiku 2021 r., a roboty ruszyły w marcu 2022 r. Inwestycja obejmuje też przebudowę odcinka torowiska w ul. Wolskiej. Obecnie linia przebiega – na zachód od Elekcyjnej – po północnej stronie ul. Wolskiej. Zgodnie z planem tory zostaną przerzucone na środek Wolskiej i będą prowadzić w pasie dzielącym – jak na wcześniejszym odcinku tej ulicy. Tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka pokonają skrzyżowanie z Redutową w sposób bezkolizyjny, korzystając z obecnego dawnego wykopu jezdni północnej ul. Kasprzaka.
Pasażerowie korzystający z komunikacji szynowej w ciągu Wolskiej i Połczyńskiej muszą liczyć się z dużymi utrudnieniami w ruchu. – Zamknięcie ruchu tramwajowego na ul. Wolskiej, na odcinku ul. Fort Wola – ul. Prymasa Tysiąclecia, zaplanowane jest w pierwszej połowie sierpnia. Przewidujemy obsługę od strony zachodniej przystanku Fort Wola. Zmiana kierunku jazdy będzie na wysokości pętli Cmentarz Wolski. Od strony wschodniej ostatnim przystankiem będzie PKP Wola (Wolska) zmiana kierunku jazdy bezpośrednio za przystankiem. Przerwa w ruchu na ul. Wolskiej, na odcinku ul. Fort Wola – ul. Prymasa Tysiąclecia, potrwa do końca roku – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Nowe torowisko w ul. Wolskiej, budowane jest w nowym śladzie – w dużej mierze niezależnie względem starej trasy. Dlaczego więc przerwa w ruchu musi trwać aż kilka miesięcy i nie dało się jej zredukować do minimalnego okresu niezbędnego na przełączenie ruchu między starym a nowym torowiskiem? – Wynika to głównie z konieczności przebudowy skrzyżowania Wolska i Elekcyjnej. Chodzi o włączenie w istniejący układ torowy nowej infrastruktury torowej poprowadzonej w ul. Kasprzaka, przebudowy przystanku tramwajowego na wysokości ul. Elekcyjnej oraz konieczności rozbiórki infrastruktury tramwajowej po północnej stronie ul. Wolskiej oraz budowy infrastruktury pieszo rowerowej w tym miejscu. Prace na skrzyżowaniu Wolskiej i Elekcyjnej będą prowadzone tak żeby utrzymać możliwość przejazdu, a to oznacza konieczność podzielnia prac na etapy. To wpływa na czas robót w tym miejscu – przekonuje Maciej Dutkiewicz. Jak wylicza, w sumie dla całej inwestycji przygotowano 20 różnych wariantów organizacji ruchu – a roboty na skrzyżowaniu z Elekcyjną są podporządkowane utrzymaniu przejezdności ruchu kołowego.
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, inwestycja idzie „zgodnie z planem”. – Zakończenie robót wraz z pozyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zgodnie z podpisaną umową z generalnym wykonawcą planowane jest na 25 marca 2024 r. Ale biorąc pod uwagę zaawansowanie robót oraz postęp prac, niewykluczone jest wcześniejsze udostępnienie torowiska w ul. Kasprzaka – mówi Maciej Dutkiewicz.