Już w tę sobotę – 4 września – ruszy nowy odcinek sieci tramwajowej w Warszawie. Tramwaje pojadą wzdłuż ul. Światowida do krańca Winnica, gdzie znajdują się zarówno pętla, jak i tory do zawracania dla taboru dwukierunkowego.
W październiku 2019 r. Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę ok. 900-metrowego odcinka torowiska wzdłuż Światowida do pętli Winnica – wraz z budową i rozbudową układu drogowego. Inwestycję realizowała firma Balzola za kwotę ok. 75 mln zł. Czas realizacji ustalono na 10 miesięcy, ale z wyłączeniem okresów zimowych. Zakładano, że tramwaje ruszą „w połowie 2021 r.”, a termin ten był zmieniany.
Jest już termin otwarcia nowej trasy. – Wczoraj (31 sierpnia) w późnych godzinach popołudniowych otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie. Potwierdzam, że od soboty 4 września tramwaje wyjadą na dłuższą trasę – informuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM.
Do nowego krańca dojadą tramwaje dwóch linii 17 i 2. Te pierwsze będą korzystały z jednotorowej pętli, a drugie – z rozjazdów za pętlą, przeznaczonych dla tramwajów dwukierunkowych. Choć wybudowano ok. 900 m nowego torowiska, to trasa dwójki wydłuży się w sumie o ok. 1,3 km (w ramach wcześniejszego etapu wybudowano dłuższy odcinek torów, który pozostawał dotąd nieużywany). Czas przejazdu linii nr 2 do pętli Metro Młociny wyniesie 15 min. Do pętli dojadą też linie autobusowe nr 509 i N03 (od nocy z 6 na 7 września). Wybrane kursy linii 2 w dni robocze dalej będą skrócone do pętli Tarchomin Kościelny.
Pierwsze tramwaje dojadą do krańca i odjadą z niego rano, ok. godz. 5:00. Nie przewidziano żadnego oficjalnego otwarcia, nie zaplanowano też w tym dniu np. przejazdu zabytkowych tramwajów.
Obecny kraniec Winnica ma kształt tymczasowy. Docelowo, ZTM
planuje węzeł przesiadkowy z parkingiem i większą pętlą bliżej ul. Modlińskiej, czyli ok. 100-200 m dalej. Na razie jednak nie ma środków na jego realizację. We wrześniu ma natomiast ruszyć przetarg na przebicie samej ulicy Światowida do Modlińskiej. Rada miasta przeznaczyła na ten cel ostatnio 18 mln zł. Otwarcie tego fragmentu ulicy pozwoli na skierowanie do Winnicy podmiejskich linii autobusowych od strony Jabłonny.