W rejonie ronda Daszyńskiego i Towarowej powstaje nowe zagłębie biurowe. Jednym z powodów jest dogodna lokalizacja przy stacji metra. Inwestycje te będą miały ogromny wpływ na funkcjonowanie transportu i ruchu pieszego. Nie wszystkie decyzje urzędników i działania inwestorów prywatnych spotykają się z powszechnym zrozumieniem. Teraz obawy budzi odbudowywany i wąski chodnik przy biurowcu Warsaw Hub. W odpowiedzi na te wątpliwości drogowcy zaplanowali wizję lokalną. Inwestor natomiast mówi, żeby poczekać na wersję finalną, bo chodniki mają być dwa.
W południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania Prostej i Towarowej powstaje kompleks budynków Warsaw Hub. Będzie się
wyróżniać bezpośrednim, podziemnym połączeniem z antresolą stacji metra Rondo Daszyńskiego. W ogólnodostępnym pasażu handlowo-usługowego na poziomie -1, w którym znajdą się m.in. restauracje, kawiarnie, drogeria Rossmann, pralnia, supermarket Biedronka i inne punkty handlowo-usługowe.
Nie wszystkie jednak działania inwestora – firmy Ghelamco – budzą powszechną akceptację. Niedawno poszerzono Towarową o dodatkowy, czwarty pas ruchu w kierunku pl. Zawiszy, co rodzi pytania o zgodność z polityką transportową miasta. Kolejne obawy budzi budowa chodnika i drogi rowerowej. Ten pierwszy jest bardzo wąski, poniżej standardów miejskich, co może okazać się problemem, przy dużym natężeniu ruchu pieszego. Uderza zwłaszcza dysproporcja względem przylegającej do chodnika drogi rowerowej, nie wspominając już o powiększonej przestrzeni dla kierowców (teraz jezdnia w stronę pl. Zawiszy będzie miała ponad 12 m szerokości).
„Dla pieszych przewidziano chodnik o szerokości 1,5m. (...) Łatwo można przewidzieć co się będzie działo. Piesi idący z biurowców do metra czy w stronię placu Zawiszy nie będą mieli wystarczająco miejsca na tak wąskim chodniku. Będą wchodzić na drogę dla rowerów. Konflikt pieszo – rowerowy gwarantowany. Zamiast zrobić wygodny chodnik i drogę dla rowerów miejscy urzędnicy uznali za ważniejsze poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu. Pokazuje to rozdźwięk pomiędzy deklaracjami władz miasta o zrównoważonym rozwoju transportowym stolicy a rzeczywistością” – piszą nie bez racji autorzy strony Rowerozofia.
W rzeczywistości, zgodnie z wytycznymi miasta, chodnik w tym miejscu powinien być szerszy. – To projekt inwestora prywatnego, zatwierdzony przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu. Zgodnie z projektem ścieżka rowerowa powinna mieć 2,5 m. szerokości, a chodnik 2 m. W poniedziałek zaplanowaliśmy z wykonawcą wizję lokalną w terenie. Jeżeli będą jakiekolwiek nieprawidłowości, będziemy wzywać wykonawcę do ich usunięcia – wskazuje Karolina Gałecka, rzeczniczka prasowa ZDM Warszawa.
Inwestor przekonuje jednak, by poczekać na efekt finalny. – Kompleks The Warsaw Hub wciąż znajduje się w budowie. Od strony ulicy Towarowej powstanie przyjazna pieszym i rowerzystom przestrzeń składająca się z dwóch ciągów pieszych, ścieżki rowerowej, oraz dwóch pasów zieleni. Przewidzieliśmy także tzw. małą architekturę. Całość będzie gotowa w połowie przyszłego roku. Znajdzie się tam wystarczająco dużo miejsca zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów – mówi Radosław Górecki z firmy Ghelamco Poland.