Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Wojewoda uchyla strefę płatnego parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku. Co dalej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. własna / inf. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa: Wojewoda uchyla strefę płatnego parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku. Co dalej?
fot. UM Warszawa
Po unieważnieniu przez wojewodę mazowieckiego uchwały Rady Miasta Warszawy o wprowadzeniu stref płatnego parkowania niestrzeżonego na terenie Saskiej Kępy i Kamionka, władze stolicy rozważają zaskarżenie tej decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

9 marca Rada Miasta zadecydowała o włączeniu Saskiej Kępy i Kamionka do strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Decyzję poprzedziły badania sytuacji parkingowej na tym obszarze, odbyły się też konsultacje z mieszkańcami. W piątek, 14 kwietnia, w dzienniku urzędowym województwa mazowieckiego opublikowane zostało rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody mazowieckiego stwierdzającego nieważność tej uchwały.

Ratusz zdumiony decyzją wojewody

W obszernym, kilkunastostronicowym uzasadnieniu wicewojewoda mazowiecki Sylwester Dąbrowski, wymienia liczne wątpliwości, które wzbudziła uchwała rady miasta. Jak przytacza Gazeta Wyborcza, wojewoda wskazał m.in. na petycje mieszkańców i przedsiębiorców. W uchwale miało brakować informacji o ile zmniejszy się liczba miejsc parkingowych. Wojewoda twierdzi też, że Rada Miasta dwukrotnie podjęła odmienne decyzje opierając się na tych samych badaniach i analizach. "Rada podejmując uchwałę, nie wykazała w żaden sposób, że zaistniały nowe przesłanki, nie przedstawiono nowych danych, czynników, analiz, które uzasadniałyby zmianę stanowiska Rady" – twierdzi wojewoda.

– Zdumiało nas uzasadnienie wojewody mazowieckiego. Nie zadał ani jednego pytania, nie zapytał o żaden szczegół, o tryb w jakim uchwała została podjęta. To się bardzo rzadko zdarza, by wojewoda dokonał rozstrzygnięcia wyłącznie w oparciu o materiały, które pojawiały się w mediach – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. – Nie wykluczamy skierowania sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Przede wszystkim jednak, będziemy szukali rozwiązania, które pozwoli mieszkańcom Saskiej Kępy i Kamionka na uporządkowanie parkowania. Wojewoda w swoim stanowisku zignorował głos rad tamtejszych osiedli, nie wziął pod uwagę głosu tych, którzy o tę strefę walczyli – dodaje wiceprezydent.

Strefa wiąże się z uporządkowaniem parkowania

Wprowadzenie tych stref konsultowane było z mieszkańcami. Były to rekordowo popularne konsultacje: w 11 wydarzeniach udział wzięło ponad tysiąc osób, stołeczny Zarząd Dróg Miejskich otrzymał też kilka tysięcy uwag. Wszystkie zostały rozpatrzone, wiele z nich pozwoli ulepszyć przygotowane projekty.

Strefy płatnego parkowania tworzone są w celu ułatwienia parkowania lokalnej społeczności. Wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców spoza tego obszaru do pozostawiania swojego auta na cały dzień, np. w drodze do pracy. W ten sposób, zachowując tę samą liczbę miejsc postojowych, zwiększa się ich dostępność. Oczywiście chodzi o legalne miejsca postojowe, gdyż wprowadzenie strefy wymusza też wprowadzenia oznakowania zgodnego z przepisami. Strefa ma też sprzyjać większej rotacji miejsc. Mieszkańcy z najbliższej okolicy dzięki abonamentowi nie muszą płacić za postój.

Strefa nie zabiera legalnych miejsc parkingowych

– Strefa Płatnego Parkowania za każdym razem budziła emocje. Mieliśmy przeciwników jej wprowadzenia na Żoliborzu, Pradze Północ, Ochocie, Woli, Mokotowie. I wszędzie Strefa Płatnego Parkowania zdała egzamin – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, który prowadzi i nadzoruje wprowadzanie SPPN.

Łukasz Puchalski przyznaje, że zarzut wojewody – jak mówi, pochodzący z niewiarygodnych informacji z mediów społecznościowych – że strefa ma doprowadzić do ograniczenia (o 25-50 proc.) liczby miejsc parkingowych jest nieprawdziwy. – Liczba miejsc zależy od organizacji ruchu, nie od wprowadzenia strefy. Strefa tylko wprowadza odpłatność za korzystanie z istniejących miejsc parkingowych, nie reguluje ich liczby – dodaje dyrektor ZDM. Wynika to z różnic w metodologii – wiele „zwyczajowych” miejsc parkingowych nie spełnia wymogów ustawowych.

Ratusz wraz z prawnikami rozważy jakie działanie pozwoli szybciej wprowadzić SPPN na praskich osiedlach – czy odwołanie od rozstrzygnięcia wojewody do WSA, czy też przygotowanie i przedstawienie Radzie Warszawy nowej uchwały w tej sprawie
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5