Po pięciu miesiącach od otwarcia ofert MPWiK oraz Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na projekt i budowę kolektora ściekowego oraz trasy tramwajowej w ul. Gagarina od Sułkowickiej do Czerniakowskiej. Zamawiający zwiększyli środki i wybrali ofertę konsorcjum Inżynierii Rzeszów i Balzoli na kwotę 190 mln zł brutto.
Przedmiotem przetargu jest budowa kolektora ściekowego w ciągu Gagarina. Jego zadaniem będzie odciążenie istniejącego kanału Mokotowskiego. Nad nim – między Sułkowicką a Czerniakowską – powstać ma torowisko tramwajowe. To jedna z odnóg planowanej do realizacji trasy tramwajowej do Wilanowa.
Linia tramwajowa ma być dwutorowa. Zostanie zakończona podwójnym rozjazdem z wykorzystaniem krzyżownic głębokorowkowych przy Czerniakowskiej dla obsługi tramwajów dwukierunkowych. W sumie zadanie obejmuje budowę 1600 metrów toru pojedynczego oraz zabudowę rozjazdów o długości 255 metrów toru pojedynczego. Ustawionych ma zostać 60 słupów trakcyjnych dla 2000 metrów sieci trakcyjnej. Wybudowane zostaną trzy perony przystankowe (dwa boczne przy Sieleckiej i jeden wyspowy przy Czerniakowskiej). Przewidziano budowę torowiska trawiastego między Sułkowicką a Czerską.
W sierpniu 2019 r. zamawiający otworzyli oferty. Okazało się, że znacząco
przewyższają one kosztorys zamawiającego, określony na kwotę 137,9 mln zł brutto. Najtańsza oferta, złożona przez IDS-Bud, opiewała na 189,420 mln zł brutto. Najdroższa oferta sięgała natomiast blisko 300 mln zł brutto.
Ostatecznie udało się znaleźć dodatkowe środki i dzisiaj (14 stycznia) rozstrzygnięto postępowanie. Wygrało konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Balzola z ofertą na 190,061 mln zł brutto. Nieznacznie tańszego konkurenta wybrany wykonawca pokonał doświadczeniem osób wyznaczonych do realizacji.
W sumie na realizację zamówienia przeznaczono 34 miesiące, czyli niespełna trzy lata. Niedawno Tramwaje Warszawskie podpisały natomiast umowy z projektantami dwóch innych odcinków trasy – na Ochocie,
do Dw. Zachodniego oraz na Mokotowie i w Wilanowie, między
stacją metra Pole Mokotowskie a Miasteczkiem Wilanów. To właśnie z tym drugim odcinkiem łączyć się będzie odnoga na Gagarina. W przyszłości trasa ta może zostać wydłużona na wschód, w śladzie al. Polski Walczącej (Czerniakowska-Bis). Po środku pozostawiono rezerwę pod tramwaj, służącą obecnie
za nietypowy buspas.
Kraniec trasy przy Czerniakowskiej