Powoli, acz sukcesywnie wzrasta liczba pasażerów stołecznej komunikacji miejskiej po okresie największych pandemicznych ograniczeń. Jak podaje ZTM, liczba pasażerów utrzymuje się obecnie na poziomie powyżej 60% względem stanu sprzed pandemii. Organizator szacuje, że wpływy ze sprzedaży biletów będą w tym roku o 30% niższe.
W marcu, po wprowadzeniu największych ograniczeń, liczba pasażerów komunikacji publicznej w Warszawie spadła do 20% stanu normalnego. Od tamtej pory liczba pasażerów powoli, acz sukcesywnie wzrasta. Jak wynika z danych ZTM, we wrześniu liczba pasażerów zaczęła przekraczać 61-62% liczy podróżnych z okresu referencyjnego sprzed pandemii. I tak – pod koniec sierpnia liczba pasażerów utrzymywała się na poziomie 52,8-53,8%. Od 4 września natomiast przekracza regularnie 61%. W piątek 11 września było to 62,7%.
Ciekawie dane wyglądają w przypadku metra. 28 i 31 sierpnia liczba pasażerów na I linii utrzymywała się na poziomie 46,5% i 47,4%. Teraz we wrześniu przekracza 55% – w zeszły piątek wynosiła już 56,7%. Większym wykorzystaniem cieczy się II linia – pod koniec sierpnia było to ok. 64%, by wzrosnąć teraz do 75,8%, przy czym wyniki dla II linii nie są w pełni miarodajne, gdyż przed pandemią nie było trzech stacji na Woli, które teraz podbijają wynik. Zdecydowanie większy udział wynika z dodatkowych pasażerów, którzy zaczęli korzystać z metra po wydłużeniu linii do Księcia Janusza. Na nowym odcinku najpopularniejsza jest stacja Księcia Janusza. Korzysta z niej ok. 11 tys. pasażerów dziennie. Z Płockiej – ok. 5 tys., a z Młynowa – ok. 3 tys.
Zaczęła też rosnąć liczba pasażerów w łączniku przesiadkowym na Świętokrzyskiej. Pod koniec sierpnia było to mniej niż 60%, a w ostatni piątek liczba ta wyniosła już 71%. Tu akurat z mniejszej liczby pasażerów można się cieszyć: łącznik w obecnej postaci, co nie zaskakuje, nie jest dostosowany do rosnącej liczby pasażerów.
Jak wynika z danych ZTM, rośnie liczba sprzedanych biletów, ale wartość nominalna sprzedawanych biletów jest niższa. Liczba sprzedanych biletów ostatnio regularnie przekracza 100% – przykładowo 2 września było to 123,02% sprzed pandemii, a 11 września wynosiła 105,52%. Natomiast wartość sprzedanych biletów w okresie od 28 sierpnia wyłącznie dwa razy przekroczyła 100% – i było to 1 i 2 września, czyli w okresie rozpoczęcia roku szkolnego. W pozostałych dniach utrzymuje się na poziomie od 55,09% do 91,27%. Zjawisko można tłumaczyć mniejszą liczbą regularnie dojeżdżających do pracy (wiele biur wciąż pracuje w trybie zdalnym lub zmianowym). – Szacujemy, że wpływy ze sprzedaży biletów w tym roku będą niższe o ok. 30 proc. – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM-u.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.