Warszawa otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości ok. 2,6 mld zł brutto. Pieniądze trafią na II etap rozbudowy II linii metra (na Bemowo i Bródno), a także budowę linii tramwajowych na Gocław, do Wilanowa, zajezdni Annopol oraz zakup 68 tramwajów.
Dzisiaj (3 października) władze Warszawy podpiszą umowy o dofinansowanie unijne dla kilku projektów transportowych. W sumie stolica otrzyma na ich realizację ok. 2,6 mld zł dofinansowania.
– Są to środki, które dzisiaj składają się na kwotę w sumie 16,5 mld zł unijnych dotacji, które Warszawa dotychczas pozyskała. Dokładnie tyle wynosi budżet miasta stołecznego Warszawy. Unia dała nam jeden roczny budżet Warszawy – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Środki trafią m.in. na rozbudowę II linii metra o tzw. odcinki 2+3, w ramach których pociągi dojadą na Bemowo i Bródno. W sumie powstanie ok. 6 km nowej trasy i pięć stacji (C4 w rejonie Powstańców Śląskich, C5 w rejonie Wola Parku, C20 Zacisze, C21 w rejonie Kondratowicza oraz św. Wincentego i C22 w rejonie Rembielińskiej). Wartość inwestycji to 3,56 mld zł, z czego dofinansowanie unijne sięga kwoty 1,95 mld zł. Projekt obejmuje zakup 17 pociągów (część toczącego się obecnie
przetargu na tabor). Ogłoszenie przetargu na budowę spółka planuje w I kwartale 2018 r. Więcej o inwestycji pisaliśmy
tutaj. – Co najważniejsze, jasny sygnał dla mieszkańców, że metro w niedługim czasie będzie budowane w nowych rejonach. Trzymamy kciuki za władze Warszawy, by równie szybko zostało podpisane dofinansowanie na ostatni etap po stronie zachodniej, czyli kolejne 4 km linii i budowa stacji techniczno-postojowej na Morach – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Rozstrzygnięcie konkursu na ten etap na razie jednak
trafiło do sądu.
Tramwaje Warszawskie otrzymają dofinansowanie na dwa projekty. Łączna suma dofinansowania to ponad 600 mln zł. – Łączna kwota inwestycji to ponad 1,5 mld zł – mówi Wojciech Bartelski, prezes TW. Pierwszy z projektów to
linia tramwajowa z Dw. Zachodniego do Wilanowa (dofinansowanie nie obejmuje odcinków przez Pole Mokotowskie i Wolę, które na razie mają być budowane bez środków unijnych), zakup 50 tramwajów dwukierunkowych i budowa
zajezdni na Annopolu. Na ten projekt TW pozyskały 554,6 mln zł dofinansowania, a wartość projektu to 1,190 mln zł. – To największa inwestycja tramwajowa w Polsce. 12 km torów. Na Dw. Zachodnim powstanie największa w Polsce budowla tramwajowa – będziemy mieli cały zespół tramwajowo-autobusowo-kolejowy z podziemnymi przystankami, z tunelem pod Alejami Jerozolimskimi i torami kolejowymi – mówi Bartelski.
Drugi projekt to 4-kilometrowa
linia na Gocław z zakupem 18 tramwajów. Inwestycja obejmuje stworzenie parku linearnego oraz remont torów od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna. Dofinansowanie wynosi ok. 62 mln zł przy wartości projektu 396 mln zł. – Mam nadzieję, że ta suma się zwiększy w kolejnych latach w miarę uwalniania się środków unijnych – mówi Wojciech Bartelski. Nowe pojazdy zostaną zakupione w ramach wielkiego przetargu na tabor (poprzedni,
unieważniony, trafił do KIO).
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych otrzymał dofinansowanie na przebudowę ok. kilometrowego odcinka Wału Miedzeszyńskiego od skrzyżowania z Traktem Lubelskim do węzła z przyszłą trasą S2 w rejonie Ogórkowej. Wartość projektu to 82 mln zł, a dofinansowanie sięga kwoty 40 mln zł. Wał Miedzeszyński będzie miał dwie jezdnie, chodniki i jezdnie po obu stronach. Powstaną też jezdnie lokalne. Obecnie trwa postępowanie o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Planowany start prac to II połowa 2018 r.