Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa z nowymi autami do kontroli parkowania
fot. UM Warszawa
Zarząd Dróg Miejskich zwiększa samochodową flotę przeznaczoną do e-kontroli płatnego parkowania. Dzięki podpisanej dziś umowie, za dwa miesiące liczba pojazdów służących weryfikacji opłat zwiększy się z trzech do siedmiu.

Nowe, w pełni elektryczne samochody, podobnie jak dotychczasowe pojazdy ZDM do e-kontroli, pozwolą uszczelnić strefę płatnego parkowania. Wpłyną tym samym na zwiększenie rotacji pojazdów, co ułatwi kierowcom znalezienie wolnego miejsca parkingowego.
System e-kontroli funkcjonuje w Warszawie już ponad półtora roku. I spisuje się bardzo dobrze. Każdy z pojazdów wykonuje pracę porównywalną do 10 dwuosobowych pieszych patroli, co znacznie podnosi efektywność pobierania opłat. Od momentu wprowadzenia systemu e-kontroli w Warszawie samochody ZDM przejechały 116 104 km i skontrolowały 5 494 521 pojazdów. W efekcie wystawiono 252 485 kar za brak uiszczonej opłaty za parkowanie.
Nowe samochody dotrą do ZDM w ciągu 60 dni. Za ich dostarczenie odpowiada firma MCX Pro Sp. z o.o. W ramach prawa opcji możliwe będzie zamówienie jesienią kolejnych dwóch pojazdów. Również jesienią planowane jest wyposażenie w system e-kontroli patroli pieszych, dzięki czemu kary dla niepłacących kierowców zamiast za wycieraczką, znajdą się w systemie elektronicznym. Informacja o przewinieniu i należnej do uiszczenia kwocie będzie wysyłana do kierowców pocztą.

Jak to działa

Każdy z samochodów przeznaczonych do e-kontroli ma na dachu zamieszczone urządzenie z kamerami i czujnikami, które skanują tablice rejestracyjne aut w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) i wyłapują tych kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. Kontrola jest wykonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu. Dzięki specjalnemu czytnikowi RFID, samochód do e-kontroli automatycznie rozpoznaje też etykiety naklejone na Kartę Honorową, Kartę Powstańca i Kartę N+, które uprawniają do bezpłatnego postoju w SPPN.
System jest prosty, szybki i jednoznacznie dokumentuje przewinienie – wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale też dokładne miejsca parkowania w strefie. W razie wątpliwości, dokumentację zdjęciową swojego parkowania można sprawdzić na stronie internetowej ZDM.

Sukces, który inspiruje

Miarą skuteczności systemu jest liczba wystawionych kar. Paradoksalnie im jest ich mniej, tym lepiej. Celem nie jest bowiem karanie kierowców, lecz wyeliminowanie zjawiska unikania opłat.
Jesienią zeszłego roku, czyli po ostatnim rozszerzeniu strefy, liczba wystawionych wezwań często przekraczała 1,5 tysiąca dziennie. W styczniu na ulice wyjechały pierwsze samochody e-kontroli. Teraz jest to już zazwyczaj nie więcej niż 1-1,2 tys. wezwań dziennie. Oznacza to, że kierowcy rzadziej próbują unikać opłat. Tezę tę potwierdzają również dzienne wpływy z SPPN. Przed rokiem było to 300-400 tysięcy zł, obecnie już ok. 500 tysięcy złotych. Zwiększenie floty pozwoli poprawić nadzór nad strefą i jeszcze poprawić te liczby.

Warto podkreślić, że warszawski system e-kontroli, kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny, to rozwiązanie niezwykle nowatorskie. Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością. Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które można dzięki temu skierować w inne rejony.

Inne polskie miasta, zachęcone warszawskim przykładem, też chcą wprowadzić takie rozwiązanie. Auta do e-kontroli mają się pojawić m.in. w Trójmieście. O funkcjonowanie systemu pytały na również miasta zagraniczne, m.in. Wilno.

Więcej zmian

Auta do e-kontroli to tylko jeden z elementów całego systemu zmian, który chroni miejsca parkingowe dla mieszkańców i wymusza rotację pojazdów na miejscach postojowych. W zeszłym roku z 50 do 250 zł podniesiona została kara dla nieuczciwych kierowców, a od stycznia tego roku samo parkowanie kosztuje więcej. Była to pierwsza zmiana wysokości stawki od kilkunastu lat.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Prawo & Finanse

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Przemysław Farsewicz 29 maja 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Skończmy z chaosem parkingowym w miastach turystycznych

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Prawo & Finanse

Warszawa: Płatne parkowanie w sądzie. Miasto i wojewoda pewni swoich racji

Przemysław Farsewicz 29 maja 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Skończmy z chaosem parkingowym w miastach turystycznych

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5