Warszawa prowadzi przetarg na budowę nowego mostu pieszo-rowerowego nad kanałem portowym przy Porcie Czerniakowskim. Inwestycja pozwoli poprawić obsługę komunikacyjną tego rozwijającego się rejonu miasta. Miejsce dawnego drewnianego mostku zajmie stalowa konstrukcja. Zgłosiło się dziewięć firm chętnych podjąć się zadania.
Zarząd Zieleni w imieniu Miasta Stołecznego Warszawy poszukuje wykonawcy dla budowy mostu nad kanałem portowym oraz drogi dojazdowej do obsługi komunikacyjnej zachodniego nabrzeża Portu Czerniakowskiego.
Zamawiający na to zadanie przygotował 12,9 mln zł. Zgłosiło się aż dziewięciu oferentów. Najtańszą ofertę dla zamówienia podstawowego przedłożyła firma Primost Południe (18,3 mln zł, 1,11 mln zł za opcję). Kolejno oferty złożyli Strabag ( 18,6 mln zł, 1,1 mln zł za opcję), Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY (19,1 mln zł, 884 tys. zł za opcję), Intop Warszawa (19,3 mln zł, 529 tys. zł za opcję), konsorcjum Balzola, Dampak (19,8 mln zł, 980 tys. zł za opcję), Mostostal Kielce (20,1 mln zł, 804 tys. zł za opcję), Wod-Kan Bruk (21,6 mln zł, 1,14 mln zł za opcję), Nowak Mosty (23,3 mln zł, 868 tys. zł) oraz Budimex (31,1 mln zł, 1,11 mln zł za opcję).
Wybór wykonawcy poprzedzi analiza ceny (60 proc.), oraz doświadczenia zawodowego kierownika budowy lub kierownika robót mostowych w zakresie wybudowania obiektów inżynierskich lub obiektów inżynieryjnych (20 proc.) oraz analiza okresu rękojmi i gwarancji (20 proc.).
Co planuje Warszawa w porcie?
Mapa - dokumentacja przetargowa Inwestycja polegać będzie na budowie mostu nad kanałem portowym wraz z wewnętrzną drogą dojazdową od ulicy Czerniakowskiej (rejon skrzyżowania z ul. Łazienkowską), która będzie służyła jako dojazd do mostu. Zaplanowano połączenie z istniejącym układem drogowym przez skrzyżowanie ul. Zaruskiego po wschodniej stronie kanału oraz jako droga do obsługi zachodniego nabrzeża Portu Czerniakowskiego.
Nowy obiekt powstanie w miejscu dawnego tymczasowego drewnianego mostku, który łączył zachodni brzeg portu z Cyplem Czerniakowskim. Dzięki temu utworzone zostanie powiązanie komunikacyjne ulicy Zaruskiego po wschodniej stronie portu z projektowaną drogą wewnętrzną na zachodnim brzegu służącą do obsługi komunikacyjnej zachodniego nabrzeża Portu Czerniakowskiego i dalej z ulicą Czerniakowską - w rejonie skrzyżowania z ul. Łazienkowską.
Zaprojektowano most jednoprzęsłowy ze stalowym ustrojem nośnym opartym na żelbetowych podporach. Rozpiętość w osiach podpór ma wynieść 60 metrów. Ze względów środowiskowych oraz bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego – w szczególności pieszych i rowerzystów – korzystanie z obiektu zostanie ograniczone wyłącznie do użytkowników portu oraz dla przejazdu pojazdów uprzywilejowanych. Szerokość obiektu wyniesie 8,2 metra – z czego 7 metrów szerokości będzie stanowił ciąg pieszo-rowerowy.
Jak zaznacza zamawiający, Port w ostatnich latach został zmodernizowany, co wpłynęło na intensywny rozwój terenu. Przybyło użytkowników, a także zwiększyła się liczba łodzi, które są cumowane przy pomostach i nabrzeżu. W konsekwencji, obsługa komunikacyjna wokół portu nie jest dostosowana do rosnących potrzeb. – Infrastruktura drogowa jest niewystarczająca. Nabrzeże jest bowiem długie i ciężko jest się przedostać na drugą stronę. Utrudniona jest również komunikacja rowerowa i piesza – czytamy w dokumentacji przetargowej.
Zaplanowano trzy odcinki dróg wewnętrznych, które powstaną w ramach inwestycji. Pierwsza będzie drogą łączącą wschodnią i zachodnią stronę nabrzeża portowego i zapewniającą dojazd do nowego mostu. Druga droga wewnętrzna będzie przebudowanym odcinkiem ul. Zaruskiego, która zmieni niweletę. Trzecia droga wewnętrzna zapewni docelowo (po przebudowie przez ZDM ul. Czerniakowskiej) połączenie układu komunikacyjnego Portu Czerniakowskiego z ul. Czerniakowską. Drogi będą miały po 6 metrów szerokości i będą dostosowane do prędkości 30 km/h. W zakresie inwestycji znajdzie się także budowa oświetlenia oraz rozbudowa monitoringu. Zaplanowano powstanie 24 miejsc parkingowych.