Warszawa ogłosiła przetarg na wykonanie kompleksowej analizy rozwoju sieci metra. Studium ma określić docelowy kształt układu kolei podziemnej, ale z uwzględnieniem krytykowanego przebiegu III linii metra na Gocław z przesiadką na Stadionie.
Stolica Polski
ogłosiła przetarg na wykonanie kompleksowej analizy rozwoju linii metra w mieście. Dokument pt. “Studium rozwoju systemu metra w Warszawie - analiza docelowego układu sieci metra w Warszawie” ma zawierać wielowariantową analizę możliwych przebiegów nowych linii metra oraz rozbudowy istniejących - z uwzględnieniem wszystkich powiązań z innymi środkami transportu w Warszawie.
Wariant na Gocław z przesiadką "rekomendowany"
Jak czytamy w opisie zamówienia, w ramach opracowania należy dokonać analizy porównawczej 5 wariantów przebiegu linii metra w tym: 3 wariantów o długości łącznie ok. 75 km bazujących na przekazanych wykonawcy po podpisaniu umowy materiałach oraz dwa warianty autorskie, będące własną rekomendacją kierunków rozwoju metra w Warszawie. Proponowane warianty powinny kłaść szczególny nacisk na powiązania z siecią TEN-T. Warianty bazujące na materiałach przekazanych wykonawcy mogą być prowadzone w korytarzach o maksymalnym dopuszczalnym odchyleniu od osi pierwotnej 1,5 km w obie strony. Warianty autorskie muszą być uzgodnione z zamawiającym w etapie ich planowania – możemy przeczytać w dalszej części OPZ.
Miasto podkreśla, że w docelowym układzie linii metra należy uwzględnić rekomendowany (i
krytykowany przez wielu ekspertów) przebieg III linii metra na Gocław, który
obejmuje realizację 6 stacji (o roboczych nazwach: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław), Miasto ogłosiło już postępowanie na wy
konanie prac przedprojektowych dla tej linii.
Czy wystarczy pieniędzy?
Prace nad studium mają być podzielone na trzy etapy i być realizowane w następujących terminach. Część pierwsza, która jest jednocześnie etapem wariantowania, ma zostać wykonana w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy. Obejmie wielosektorową analizę zawierającą chociażby warunki transportowe, społeczne, a także formalno-prawne. Drugim etapem będzie projektowanie wymagające zaprojektowania rozwiązań technicznych dla dwóch wybranych wariantów inwestycji. Tą część studium należy wykonać w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy. Ostatnia część, podsumowująca, będzie polegała na stworzeniu raportu, który zbierze i wyjaśni prowadzone prace, a także uzasadni wybrane rozwiązania. To, a także całość zadania, wykonawca musi zrealizować w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy.
Warszawa planuje przeznaczyć na realizację studium 4,92 miliona złotych. W przetargu może startować podmiot, który w przeciągu ostatnich 15 lat wykonał przynajmniej jedno studium sieciowe linii metra lub kolei aglomeracyjnej o długości minimum 5 kilometrów, albo jedno studium wykonalności dla linii metra lub innego podsystemu transportu szynowego o długości minimum 5 kilometrów, z czego minimum 1 kilometr linii miał przebieg podziemny. Oferty można składać do 3 listopada tego roku. Kryteria wyboru oferty to cena, w 58%, a także doświadczenie osób, które mają realizować zamówienie o wartości 42%.
Czy na wykonanie analizy o potencjalnie kluczowym znaczeniu dla miasta wystarczy pięć milionów złotych? Ostatnio ZTM Warszawa musiał
drastycznie ograniczyć zakres studium technicznego budowy multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa-Wschód właśnie ze względu na koszty, co może obniżyć jego przyszłą funkcjonalność i wygodę. Oba zamówienie łączy dotacja unijna z funduszu CEF "Łącząc Europę" (
projekt 2019-PL-TM-0215-S). W ramach tych pieniędzy Warszawa przygotowuje też
koncepcję przesiadek na metrze Centrum (niestety, bez uzgodnienia z kolejarzami),
dodatkowe stacje Muranów i Plac Konstytucji na linii M1 i opracowuje
studium techniczne linii metra M3.