W 2016 r. władze Warszawy zdecydowały się na realizację nowej kładki pieszo-rowerową przez Wisłę, która miałaby powstać w osi ulicy Karowej. Dziś podpisano umowę na projekt kładki, która ma zostać udostępniona mieszkańcom na przełomie 2020 i 2021 r.
W międzynarodowym konkursie na koncepcję mostu, rozstrzygniętym w połowie września 2017 r., wpłynęło 40 prac. Były one oceniane pod kątem trzech kryteriów. Po pierwsze oceniano atrakcyjność formy i funkcjonalność rozwiązań w kontekście połączenia mostu z otoczeniem (40 proc.). Drugim kryterium była jakość i oryginalność rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych (30 proc.). Trzecim – uwarunkowania finansowe realizacji (30 proc.).
Konkurs wygrała firma Schuessler-Plan Inżynierzy. W uzasadnieniu decyzji podkreślono, że projekt wygrał dzięki powściągliwej formie, wysokiej jakości architektury, również w zakresie detalu. – Doskonale wpisuje się w pejzaż tej części miasta. Autorzy, zachowując oryginalny i niepowtarzalny charakter przeprawy, nie starają się jednocześnie konkurować z charakterystycznymi obiektami znajdującymi się w sąsiedztwie mostu. Zwycięska koncepcja na tle innych prac daje największe nadzieje na sprawną i efektywną realizację przeprawy – argumentował Marek Mikos, zastępca Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
Dzisiaj (2 marca), po negocjacjach, z pracownią podpisano umowę na dokumentację projektową dla nowej przeprawy.– Wartość umowy to 6 mln 600 tys. zł. To będzie pierwszy most pieszo-rowerowy w Warszawie. Chcielibyśmy, żeby był dobrze zaprojektowany. Będzie można wyjść na spacer na Pradze i pójść na kawę na Krakowskim Przedmieściu – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Ta kładka ma łączyć warszawiaków – dodaje Ewa Grupińska-Malinowska, przewodnicząca Rady Miasta.
Zgodnie z umową w połowie marca 2019 r. ma być gotowy projekt wraz z pozwoleniem na budowę. – Jesienią 2019 r. chcielibyśmy ogłosić przetarg na budowę. Mamy nadzieję, że późną jesienią 2020 r. albo wczesną wiosną 2021 r. będzie można korzystać z kładki. mam nadzieję, że stanie się ikoną nowoczesnej Warszawy – zapowiada Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM Warszawa.
– Liczymy, że kładka będzie też platformą widokową na Stare Miasto – informuje Piotr Piotrkowicz z firmy Schuessler-Plan Inżynierzy. Nie wiadomo jeszcze, jakie zmiany mogą zostać wdrożone względem projektu konkursowego. – Dostaliśmy zalecenia pokonkursowe, które będą musiały zostać wprowadzone do projektu. Nie chcemy generalnie wprowadzać dużych zmian do zaproponowanych rozwiązań. Ewentualnie zmiany będą też wynikać z uzgodnień z innymi podmiotami, jakie będziemy musieli poczynić na etapie przygotowania projektu budowlanego – wyjaśnia Piotrkowicz i jak dodaje, do uzgodnienia z zamawiającym jest, czy w docelowym projekcie zostanie stal cortenowska.