Wygląda na to, że rozbudowa metra pozostanie priorytetem władz Warszawy także po zakończeniu budowy II linii metra. Pomimo różnych cięć, wynikających z obciążeń finansowych samorządów, stolica zabezpieczyła blisko 1,2 mld zł na potrzeby budowy III linii metra od Stadionu przez Gocław do Dworca Południowego.
Obecnie zakontraktowana jest budowa wszystkich odcinków II linii metra – od stacji C1 Karolin do stacji C21 Bródno. To jedenaście stacji na czterech odcinkach. Ostatni z nich ma zostać zakończony w 2022 r.
Coraz częściej wybrzmiewa pytanie „co dalej” – i temat ten był silnie akcentowany w ostatniej kampanii wyborczej do samorządu, kiedy główni kandydaci prześcigali się w propozycjach rozwoju sieci metra. – Do końca kadencji będziemy kontynuowali program inwestycyjny. Znaleźliśmy pieniądze na wkład własny na dalszą rozbudowę metra, jeśli pojawią się pieniądze z Unii Europejskiej – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podczas środowej
konferencji budżetowej.
W sumie chodzi o kwotę 1,186 mld zł w perspektywie do 2027 r. – To są kwoty zabezpieczone w kolejnych budżetach– przy szacowanych obecnie kosztach realizacji – na budowę III linii w ramach przyszłej perspektywie unijnej – wyjaśnia Tomasz Demiańczuk z biura prasowego UM Warszawa.
Przy czym, co warte podkreślenia, w tej chwili nie wiadomo,
czy i jakimi środkami unijnymi będzie dysponować Warszawa. – Mamy jedną wielką niewiadomą w postaci unijnego budżetu. Cięcia są coraz większe, rząd nie jest w stanie się obronić przed nimi ani zmontować – póki co – efektywnej koalicji , która by te cięcia zatrzymała. Dlatego też podjęliśmy inicjatywę z miastami europejskimi, by lobbować na rzecz bezpośredniego dostępu do unijnego budżetu – mówi Trzaskowski.
Propozycja Rafała Trzaskowskiego
zakłada poprowadzenie III linii ze Stadionu przez Gocław, Siekierki, Stegny do Dworca Południowego. Niedawno miasto
rozpisało przetarg na studium techniczne pierwszego odcinka – od Stadionu przez Gocław. To korytarz obecny w dokumentach planistycznych miasta od lat. Przebieg ten jest często krytykowany jako okrężny, niezbyt atrakcyjny czasowo i niegwarantujący dobrych napełnień. Pojawiają się opinie, zgodnie z którymi III linia powinna zostać wytrasowana zupełnie inaczej – w zupełnie
innym korytarzu, w celu obsługi rozbudowującego się centrum i odciążenia I linii. Miasto
w odpowiedzi wskazuje, że Praga Południe to dzielnica Warszawy o najgęstszym zaludnieniu, a dodatkowo przedłużona III linia obsłuży obszary o dużym potencjale urbanistycznym.