Trwają prace na Warszawie Zachodniej. Budimex wykonał już pełny zakres prac torowych, ale ciągle trwa wykańczanie m.in. części podziemnej. Do końca roku zakończone zostaną prace nad całą infrastrukturą górnego przejścia między peronami, ale cały dworzec z częścią podziemną zostanie udostępniony pasażerom znacznie później.
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia oraz budowa nowego dworca okazały się trudnym zadaniem. Termin realizacji inwestycji był przesuwany a PKP PLK i Budimex podpisywały kolejne aneksy zmieniające harmonogram i wynagrodzenie. Teraz prace zbliżają się ku końcowi.
– Jesteśmy w progu końca jednej z
największych inwestycji w historii PKP PLK. Inwestycji, która zrewolucjonizuje najbardziej obciążoną stację kolejową w Polsce. To będzie nowy standard obsługi pasażera – powiedział dziś (16 grudnia) Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji. Przedstawiciel zarządcy infrastruktury podkreślił, że wykonanie finansowe i rzeczowy osiągnęło poziom 96% a do końca roku z Budimexem zostanie podpisany protokół przejęcia i rozpoczną się prace odbiorowe.
– Jesteśmy na samym końcu inwestycji. Ruch pociągów odbywa się po wszystkich rozjazdach, po wszystkich peronach, po wszystkich torach – podkreślał Mochocki i przypominał, że „po sąsiedzku” trwa inwestycja Tramwajów Warszawskich, która doprowadzi transport publiczny pod sam dworzec.
Kiedy odbiory i otwarcie dla pasażerów?
Pod koniec tego roku pasażerowie będą mogli już korzystać z nowej infrastruktury całego górnego przejścia między peronami. Gotowa ma być m.in. klatka schodowa od strony al. Jerozolimskich. Na możliwość skorzystania z podziemnej części Warszawy Zachodniej podróżni będą musieli jednak jeszcze poczekać kilka miesięcy.
– Zakładamy, że do końca roku będzie gotowa cała infrastruktura od strony ulicy Tunelowej, łącznie z dostępem do miejsc parkingowych. Od strony al. Jerozolimskich zakończymy pracę związane z klatką schodową oraz windą, co ułatwi poruszanie się pasażerom – zaznaczał Mochocki.
– Pełny odbiór przejścia podziemnego będzie połączony z zakończeniem prac w segmencie Tramwajów Warszawskich. To jest wszystko jeden obiekt budowlany, który posiada jeden systemy zarządzania budynkiem, jeden system pożarowy i to musi zostać odebrane wspólnie. Po stronie kolejowej odbiory zakończą się w maju lub czerwcu 2025 r. – mówił Mochocki.
Jak podkreśla przedstawiciel PKP PLK spółka wystąpi o pozwolenie na użytkowanie jak tylko będzie to możliwe. – Pod koniec wakacji pełny zasięg przejścia podziemnego będzie dostępny dla pasażerów – poinformował Mochocki.
Co z komercjalizacją?
Prowadzone są też działania mające za zadanie
wyłonienie użytkowników lokali komercyjnych jakie zlokalizowano na dworcu. Trwają obecnie postępowania przetargowe w tym zakresie – ceny za wynajem powierzchni są dość wysokie, ale jak twierdzi przedstawiciel PKP PLK choć proces pozyskiwania najemców rozpoczął się późno to jest duże zainteresowanie.
– Mamy do czynienia w zasadzie ze średniej wielkości galerią handlową, mówimy o kilkudziesięciu punktach handlowych. Proces komercjalizacji idzie bardzo dobrze: Jest spore zainteresowanie najemców, nie tylko tych z branży gastronomicznej – zaznaczył Mochocki.
Musimy jednak pamiętać o tym, że wyposażenie lokali użytkowych i ich uruchomienie będzie możliwe dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Do tego czasu podpisane mają być umowy dzierżawy tak, żeby wynajmujący mogli jak najszybciej rozpocząć działalność.
Tramwaje inwestują
Nowa trasa tramwajowa, która poprawi skomunikowanie Warszawy Zachodniej z miastem, będzie miała 1,6 km długości. Prace odbywają się obecnie na niemal
całej długości trasy. Zgodnie z kontraktem tramwaje mają dotrzeć do Dw. Zachodniego w połowie 2026 r. i wszystko wskazuje obecnie na to, że termin ten zostanie dotrzymany
– Pierwsze tramwaje dojadą do Warszawy Zachodniej w roku 2026. Dzisiaj jeszcze daty dziennej nie podam, bo to jest oczywiście uzależnione od postępów prac na całym odcinku naszej nowej trasy w ciągu ulicy Bitwy Warszawskiej wraz ze skrzyżowaniem z Banacha – mówi Konrad Niklewicz, członek zarządu Tramwajów Warszawskich.