Koncepcja przebudowy dworca autobusowego Warszawa Zachodnie jest ciągle aktualna. Polonus pokazał wizualizacje nowego budynku, który ma łączyć funkcje transportowe i usługowe. Planowany obecnie termin realizacji inwestycji to lata 2024-2026, ale niezbędne jest jeszcze pozyskanie finansowania.
Polonus zarządza charakterystycznym budynkiem oraz ogromnym placem ze stanowiskami dla autobusów. Nowy budynek ma stanąć jednak w miejscu parkingu dla samochodów, czyli w bezpośredniej bliskości obecnego zejścia do peronów stacji kolejowej. Po realizacji obecnej inwestycji istniejące budynki będą mogły zostać wyburzone.
Jak informuje spółka koncepcja nowego dworca zakłada, że budynek będzie miał ok. 44 m wysokości, dwie kondygnacje podziemne oraz 10 kondygnacji nadziemnych. – Jest to jednak bardzo wczesny etap inwestycji i w związku z powyższym zaprezentowane wizualizacje budynku są poglądowe i mogą ulec znacznej zmianie podyktowanej przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego. PKS Polonus będzie wnioskował o wydanie warunków zabudowy na podstawie opracowanej koncepcji wstępnej. Dopiero jeśli uda się takie warunki otrzymać zgodnie z zamierzeniami, planowane będą kolejne etapy inwestycji. Jednym z pierwszych będzie wyłonienie wykonawcy projektu budowlanego wraz z podziałem na branże – informuje zespół prasowy Polonusa.
Przedstawiona koncepcja wstępna zakłada powstanie budynku wielofunkcyjnego. Na poziomach -1, 0 i +1 mają dominować funkcje dworca PKS uzupełnione przez przestrzenie usługowo-komercyjne, w tym część gastronomiczną. Wrażenie przestronności wnętrza oraz łatwą komunikację ma zapewniać o wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe. Projektowany układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze budynku, jak i na kondygnacji -1, w przypadku, gdyby w przyszłości było możliwe przeniesienie stanowisk postojowych do kondygnacji podziemnej.
Na drugim piętrzą planowane jest zlokalizowanie części biurowo-administracyjnej, konferencyjnej oraz holu głównego hotelu wraz z restauracją. Na tej kondygnacji zaproponowano również zielony ogród na wewnętrznym dziedzińcu, dostępny dla gości restauracji, hotelu i części konferencyjnej. Projekt zakłada przeznaczenie wyższych kondygnacji na cele biurowe i hotelowe.
– W celu aktywizacji placu przed dworcem oraz stworzenia wielofunkcyjnej, atrakcyjnej miejskiej przestrzeni publicznej, zaproponowano charakterystyczne duże przeszklenie wejściowej ściany projektowanego budynku oraz zlokalizowanie od strony placu w parterze oraz na 1 piętrze pełniącym funkcję gastronomiczną, a także wiele nasadzeń oraz miejsc do siedzenia co miało na celu stworzenie przyjaznej "poczekalni" usytuowanej na świeżym powietrzu – dodaje Polnus.
Polonus podkreśla także, że plac którego główną funkcją jest i będzie funkcja przesiadkowa powinien dawać możliwość jak najbardziej bezproblemowej komunikacji pieszej pomiędzy przystankami komunikacji miejskiej (tramwajowymi, autobusowymi oraz stacją metra w przyszłości), dworcem autobusowym, dworcem kolejowym, a także parkingiem komunikacji indywidualnej, stanowiskami o postojowymi taksówek. Stąd szeroki i prosty główny trakt komunikacyjny przez budynek na pierwszych 2 kondygnacjach oraz bezpośrednie połączenie w poziomie -1 z tunelem PKP i tramwajem podziemnym.
Na razie nie wiadomo kiedy inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana. Obecnie pojawia się termin pomiędzy 2024 a 2026 r., ale nie jest jeszcze pewne finansowanie. O podobnych planach Polonus mówił m.in. w roku 2018 –
wtedy jako realny termin oddania dworca podawano rok 2023.