Prace przy przebudowie Warszawy Zachodniej koncentrują się teraz po zachodniej stronie stacji, gdzie powstają wiadukty, które w przyszłości mają zwiększyć możliwości swobodnego trasowania pociągów. W IV kwartale tego roku wykonawca wróci do centralnej części stacji: wtedy zostaną zamknięte perony 3, 4 i 5.
Teraz prace o imponującym zakresie prowadzone są w zachodniej głowicy stacji. – Budujemy trzy obiekty, które pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie ruchu ze stacji Warszawa Zachodnia w kierunku zachodnim – mówi Sebastian Mech, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK. – Nowy układ torowy umożliwi dużo szersze możliwości prowadzenia ruchu – będzie np. bezpośrednie połączenie linii radomskiej z linią obwodową, w kierunku Warszawy Gdańskiej. Pociągi będą bezkolizyjnie przejeżdżały nad torami w kierunku Łodzi i Poznania. Będzie też usprawniony ruch wyjazdowy ze stacji. Po zakończeniu wszystkich prac stacja będzie obsługiwać ponad 1000 pociągów dziennie – mówi dyrektor Mech.
– W ramach realizacji trzech obiektów inżynieryjnych wykonaliśmy już ponad 50 km kolumn DSM – posadowienia pośredniego obiektu oraz 3 tys. m kolumn prefabrykowanych dla obiektu M01, wysuniętego najbardziej na zachód. Realizowane są prace konstrukcyjne – w sumie wybudujemy 30 tys. m3 betonu oraz blisko 10 tys. ton stali. Prace są zaawansowane na wszystkich trzech obiektach – mówi Jakub Konkiewicz, dyrektor kontraktu ze strony firmy Budimex. Wykonawca przygotowuje się do przywiezienia kratownicy wiaduktu o długości blisko 120 m, szerokości 10-15 m, wysokości 16 m, a jej masa to ponad 1500 ton. Konstrukcja będzie nasuwana.
Budowane wiadukty będą też uwzględniały przyszłą linię KDP w kierunku CPK i Łodzi. – Przewidziane są konstrukcyjne komory, które umożliwią w przyszłości budowę toru bez konieczności przebudowy obiektu – mówi Sebastian Mech. Prace są prowadzone na długości ok. 1,5 km, a długość tunelu to prawie pół km. Możliwe będzie poprowadzenie dołem trzech torów, z czego wybudowany zostanie na razie tylko jeden – jako dojazd do bazy SKM.
Wiadukty z problemami i nieco później
Jak wskazują PKP PLK, prace idą zgodnie z planem, ale występują też istotne trudności. – Ta faza prac zaczęła się w styczniu i miała zostać zakończona we wrześniu. Niestety, wystąpiło kilka problemów z trudnościami dostaw w zakresie konstrukcji stalowych. Odkryliśmy też kilka kolizji po wejściu w teren. Występuje tutaj również duży wyższy poziom wód gruntowych, co utrudnia prace – mówi Mech, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK.
Z tego względu otwarcie wiaduktu przesunie się, co ma też wpływ na start połączeń SKM do Piaseczna (pociągi miały ruszyć pod koniec roku, teraz mowa jest o marcu). – Widzimy ogromne zaangażowanie wykonawcy, byśmy mogli zakończyć ten obiekt w tym roku i być może oddać jeden tor. Z uwagi na wspomniane problemy termin ten jest obarczony ryzykiem, które powoduje, że udostępnienie dla ruchu będzie możliwe od marcowej korekty rozkładu jazdy – wskazuje Mech. W IV kwartale zamknięcie trzech peronów
Obecnie Budimex – koncentrując się na przebudowie zachodniej głowicy stacji – realizuje II fazę prac. Jak informuje wykonawca, przejście do kolejnej fazy prac planowane jest w IV kwartale roku. – Pojawimy się z powrotem w centralnej części stacji, gdzie wykonujemy tunel wraz z peronami i zadaszeniem. Zamkniemy wtedy perony 3, 4 i 5. Realizować będziemy dwa nowe perony (4 i 5). Tunel będzie otwarty do peronu 2, na którym będzie wchodziło się na kładkę – mówi Jakub Koniekiewicz. – W ramach przygotowań wykonaliśmy już przejazd technologiczny po zachodniej stronie peronów, przygotowujemy też kładkę do przedłużenia ruchu pieszego – mówi przedstawiciel Budimeksu. Jak dodaje, spółka wciąż czeka na pozwolenie na budowę dla rampy wjazdowej od strony Alej Jerozolimskich – nad działkami PKP SA.
W dalszym ciągu toczą się prace w tunelu drogowym w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia. – Obecnie realizujemy prace przy nawie wschodniej – pieszo-rowerowej. Następnie, w wakacje, wrócimy do środkowej nawy (z Ochoty na Wolę) realizować prace, które zostały doprojektowane przez nadzór autorski – mówi Konkiewicz. Na razie nie wiadomo, kiedy zakończą się tu wszystkie prace. – Czekamy na część rozwiązań projektowych. Po określeniu zakresu prac niezbędnych do doprowadzenia tego obiektu do właściwego stanu będziemy mogli podać taką informację – zaznacza dyrektor Konkiewicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.