Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Powstają nowe wiadukty. Zamknięcie kolejnych peronów w tym roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Prace przy przebudowie Warszawy Zachodniej koncentrują się teraz po zachodniej stronie stacji, gdzie powstają wiadukty, które w przyszłości mają zwiększyć możliwości swobodnego trasowania pociągów. W IV kwartale tego roku wykonawca wróci do centralnej części stacji: wtedy zostaną zamknięte perony 3, 4 i 5.

Teraz prace o imponującym zakresie prowadzone są w zachodniej głowicy stacji. – Budujemy trzy obiekty, które pozwolą na bezkolizyjne prowadzenie ruchu ze stacji Warszawa Zachodnia w kierunku zachodnim – mówi Sebastian Mech, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK. – Nowy układ torowy umożliwi dużo szersze możliwości prowadzenia ruchu – będzie np. bezpośrednie połączenie linii radomskiej z linią obwodową, w kierunku Warszawy Gdańskiej. Pociągi będą bezkolizyjnie przejeżdżały nad torami w kierunku Łodzi i Poznania. Będzie też usprawniony ruch wyjazdowy ze stacji. Po zakończeniu wszystkich prac stacja będzie obsługiwać ponad 1000 pociągów dziennie – mówi dyrektor Mech.

– W ramach realizacji trzech obiektów inżynieryjnych wykonaliśmy już ponad 50 km kolumn DSM – posadowienia pośredniego obiektu oraz 3 tys. m kolumn prefabrykowanych dla obiektu M01, wysuniętego najbardziej na zachód. Realizowane są prace konstrukcyjne – w sumie wybudujemy 30 tys. m3 betonu oraz blisko 10 tys. ton stali. Prace są zaawansowane na wszystkich trzech obiektach – mówi Jakub Konkiewicz, dyrektor kontraktu ze strony firmy Budimex. Wykonawca przygotowuje się do przywiezienia kratownicy wiaduktu o długości blisko 120 m, szerokości 10-15 m, wysokości 16 m, a jej masa to ponad 1500 ton. Konstrukcja będzie nasuwana.

Budowane wiadukty będą też uwzględniały przyszłą linię KDP w kierunku CPK i Łodzi. – Przewidziane są konstrukcyjne komory, które umożliwią w przyszłości budowę toru bez konieczności przebudowy obiektu – mówi Sebastian Mech. Prace są prowadzone na długości ok. 1,5 km, a długość tunelu to prawie pół km. Możliwe będzie poprowadzenie dołem trzech torów, z czego wybudowany zostanie na razie tylko jeden – jako dojazd do bazy SKM.

Wiadukty z problemami i nieco później

Jak wskazują PKP PLK, prace idą zgodnie z planem, ale występują też istotne trudności. – Ta faza prac zaczęła się w styczniu i miała zostać zakończona we wrześniu. Niestety, wystąpiło kilka problemów z trudnościami dostaw w zakresie konstrukcji stalowych. Odkryliśmy też kilka kolizji po wejściu w teren. Występuje tutaj również duży wyższy poziom wód gruntowych, co utrudnia prace – mówi Mech, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK.

Z tego względu otwarcie wiaduktu przesunie się, co ma też wpływ na start połączeń SKM do Piaseczna (pociągi miały ruszyć pod koniec roku, teraz mowa jest o marcu). – Widzimy ogromne zaangażowanie wykonawcy, byśmy mogli zakończyć ten obiekt w tym roku i być może oddać jeden tor. Z uwagi na wspomniane problemy termin ten jest obarczony ryzykiem, które powoduje, że udostępnienie dla ruchu będzie możliwe od marcowej korekty rozkładu jazdy – wskazuje Mech.

W IV kwartale zamknięcie trzech peronów


Obecnie Budimex – koncentrując się na przebudowie zachodniej głowicy stacji – realizuje II fazę prac. Jak informuje wykonawca, przejście do kolejnej fazy prac planowane jest w IV kwartale roku. – Pojawimy się z powrotem w centralnej części stacji, gdzie wykonujemy tunel wraz z peronami i zadaszeniem. Zamkniemy wtedy perony 3, 4 i 5. Realizować będziemy dwa nowe perony (4 i 5). Tunel będzie otwarty do peronu 2, na którym będzie wchodziło się na kładkę – mówi Jakub Koniekiewicz. – W ramach przygotowań wykonaliśmy już przejazd technologiczny po zachodniej stronie peronów, przygotowujemy też kładkę do przedłużenia ruchu pieszego – mówi przedstawiciel Budimeksu. Jak dodaje, spółka wciąż czeka na pozwolenie na budowę dla rampy wjazdowej od strony Alej Jerozolimskich – nad działkami PKP SA.

W dalszym ciągu toczą się prace w tunelu drogowym w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia. – Obecnie realizujemy prace przy nawie wschodniej – pieszo-rowerowej. Następnie, w wakacje, wrócimy do środkowej nawy (z Ochoty na Wolę) realizować prace, które zostały doprojektowane przez nadzór autorski – mówi Konkiewicz. Na razie nie wiadomo, kiedy zakończą się tu wszystkie prace. – Czekamy na część rozwiązań projektowych. Po określeniu zakresu prac niezbędnych do doprowadzenia tego obiektu do właściwego stanu będziemy mogli podać taką informację – zaznacza dyrektor Konkiewicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Już niebawem zamknięcie kolejnych peronów

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5