Od 11 grudnia zostaną wprowadzone spore zmiany w obsłudze stacji Warszawa Zachodnia. Zamknięte zostaną kolejne perony – 4 i 3. Zmieni się też dojścia do stacji: otwarte zostanie tymczasowe wejście na kładkę od strony Alej Jerozolimskich. Budimex ocenia zaawansowanie prac na 55%.
Obecnie na stacji jest już zamknięty peron nr 5. Zaawansowanie budowa, jak ocenia Budimex, przekroczyło 55%. Od 11 grudnia wykonawca rozszerza front robót o perony 4 oraz 3, które zostaną zamknięte. Zacznie się ich rozbiórka, demontaż wiat, sieci trakcyjnej, torów. W miejscu peronów 5, 4 i 3 na betonowej płycie będą nowe perony. Pod płytą wykonawca usunie grunt i będzie budował przejście podziemne, które połączy wszystkie perony.
Prace spowodują też zmianę w dojściu od strony Al. Jerozolimskich. Aby dotrzeć do peronów 1-2 oraz 6-9, podróżni będą korzystać z kładki, na którą wchodzić się będzie z placu przy budynku dworca (obok biurowców West Station). Dodatkowo dojście od dworca do peronów 1-2 będzie zapewniał również dotychczasowy tunel.
Prace na stacji zostały zaplanowane w rozkładzie jazdy. Od 11 grudnia część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska. Niektóre składy pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostaną skierowane przez Warszawę Centralną, zostaną skrócone lub odwołane.
Kończy się już podłączanie urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) na stacji Warszawa Zachodnia i w budynku nastawni Warszawa Włochy. Po zakończeniu wszystkich prac ruch prowadzony będzie za pomocą komputerowych urządzeń sterowania. Od zachodniej strony stacji zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Układane są tory, rozjazdy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Nowe rozwiązanie ułatwi przejazd pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej. Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem nr 9 a peronem nr 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome i windy. Wykonawca montuje instalacje energetyczne. Prowadzone są prace związane z systemem kanalizacji oraz odwodnienia.
Od 19 grudnia wykonawca przystąpi do prac w pobliżu przystanku Warszawa Ochota. budowany będzie łącznik pomiędzy podmiejską linią średnicową a dalekobieżną linią średnicową. Rozwiązanie to usprawni planowanie i ruch pociągów podczas dalszych etapów robót oraz zwiększy możliwości organizacji ruchu po zakończeniu inwestycji. Prace – w uzgodnieniu z przewoźnikami – zaplanowano do 8 stycznia. W tym czasie nastąpią zmiany w komunikacji. Ruch w obu kierunkach na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Wschodnia będą po jednym torze. Część pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostanie skrócona lub odwołana. Niektóre kursy zostaną skierowane przez Warszawę Centralną.
Jak informuje wykonawca, w drugiej połowie 2023 będą otwierane kolejno perony 5 i 4. Wtedy prace przeniosą się na perony 1 i 2. Zakończenie wszystkich robót przewidziano w 2024 r.