Kolejny etap prac na przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia wymusza spore zmiany w organizacji ruchu pociągów. Od 25 czerwca ruch na średnicowej linii podmiejskiej będzie wstrzymany, a WKD kursować będzie po jednym torze. Z kolei jesienią – dalsze istotne zmiany w ruchu pociągów podmiejskich i aglomeracyjnych z przejściem na tzw. jazdę paczkową oraz wstrzymanie kursowania WKD.
Od 25 czerwca zamknięta będzie średnicowa linię podmiejska dwutorowo od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadionu. – Będziemy kontynuowali prace na torach w części głowicy wschodniej stacji Warszawa Zachodnia. To ok. 23 rozjazdów, 40 sekcji trakcyjnej – mówi Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu ze strony PKP PLK. Jednocześnie kontynuowane będą prace w obrębie części pasażerskiej stacji. – Widać efekt prac na peronach 5 i 4. Wykonawca zakończył już wykop podstropowy na poziomie -1, będziemy sukcesywnie przechodzili na wykop podstropowy na poziomie -2 (tunel tramwajowy). Zadaszenie wysokie i niskie rośnie – dodaje.
Przerwa wakacyjna w kursowaniu pociągówTen etap prac – wymuszający wstrzymanie ruchu na torach podmiejskich – utrzyma się do 2 września. – Musieliśmy dopracować ofertę z przewoźnikami, by maksymalnie wykorzystać przepustowość dostępnych stacji – by tych pociągów było jak najwięcej. Obecnie przez Warszawę Śródmieście przejeżdżają 262 pociągi. Musieliśmy znaleźć przepustowość na innych stacjach. Pociągi od strony wschodniej będą kończyć na stacji Warszawa Wschodnia. Wybrane relacje z kierunku Dęblina, Sulejówka, Mińska Maz. i Siedlec będą dojeżdżać do Warszawy Stadionu. Pociągi z kierunku zachodniego będą kończyć na stacji Warszawa Zachodnia. Niektóre pociągi dotrą do Warszawy Głównej albo pojadą przez Warszawę Gdańską i Warszawę Centralną – mówi Krzysztof Grünke, zastępca dyrektora Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w PKP PLK.
O organizacji ruchu pociągów KM pisaliśmy
tutaj. Inaczej pojadą też oczywiście pociągi SKM. Linia S1 będzie kursować na trasie Pruszków – Warszawa Zachodnia lub Pruszków – Otwock przez Warszawę Centralną. Kursować będzie też linia S10 Otwock – Warszawa Wschodnia. Pociągi linii S1 i S10 będą kursować z pominięciem przystanku Warszawa Olszynka Grochowska. S2 zostanie zawieszone, a w zamian kursować będzie linia S20 w relacji Warszawa Stadion – Sulejówek Miłosna. Utrzymane zostanie kursowanie pociągów S3 i S4 przez Warszawę Młynów i Gdańską oraz skróconych kursów linii S40 w skróconej relacji Piaseczno – Warszawa Rakowiec.
Zmiany nastąpią też na linii WKD. Od Reduty Ordony do Śródmieścia pociągi będą kursować wyłącznie po torze nr 1 (tor prawy w kierunku Grodziska Mazowieckiego). Pociągi będą kursować z częstotliwością co ok. 24 minuty. Jednocześnie do 16 lipca wprowadzono ograniczenia między Podkową Leśną Główną a Grodzisk Mazowieckim Radońską. W związku z rozbiórką starego toru ruch pociągów w godz. 9-16 będzie na tym odcinku wstrzymany.
Jesienią przejście na jazdę pakietową i wstrzymanie WKDKolejny etap na stacji Warszawa Zachodnia prac przewidziany jest we wrześniu. – Planujemy oddać perony 5 i 4 do eksploatacji. Przejdziemy na segment szósty przejścia podziemnego, co będzie się wiązać z rozbiórką peronów nr 2 i 1 – dodaje Kowalczyk. To ostatnia sekcja przejścia podziemnego w zakresie projektu PKP PLK. W tym czasie ruszy też budowa peronu nr 3, który znajduje się na dylatacji segmentu nr 5 i 6 przejścia podziemnego. Cały czas powstaje też hala nowego dworca od strony Woli. – Konstrukcja stalowy i szkielet są wykonane. Budujemy zadaszenie, rosną elementy aluminiowe pod oszklenie hali – opisuje Marcin Kowalczyk. Jesienią, jak deklaruje dyrektor, ułatwi się też dojście na perony – choć podróżni dalej będą musieli korzystać z kładki. – Przejście podziemne zostanie udostępnione w momencie uzyskania pozwolenia na użytkowanie, czyli na koniec inwestycji. Jakąś część wind na gotowe perony oddamy jednak już we wrześniu – zapowiada Kowalczyk.
W związku z zapowiadanym etapem robót, we wrześniu przestaną kursować przez Warszawę Zachodnią pociągi WKD. Pociągi podmiejskie KM i SKM, jadące przez podmiejską linię średnicową, będą korzystać z peronu nr 4. – Będzie jeden odcinek jednotorowy przy wjeździe na stacji, wspólny z wyjazdem w kierunku Warszawy Centralnej, Warszawy Śródmieścia i wjazdem z kierunku Warszawy Śródmieścia. Tu będą się spotykać pociągi z różnych kierunków i tak trzeba opracować rozkład, by uwzględnić niezbędny czas na wyminięcie się pociągów. Przewidujemy tryb paczkowy (kilka pociągów w jedną stronę, następnie kilka pociągów w drugą – red.) – mówi Krzysztof Grünke. Część pociągów IC zostanie przekierowana na Warszawę Gdańską, co pozwoli na skierowanie części pociągów podmiejskich przez Centralną. Takie utrudnienia utrzymają się na pewno do początku listopada.