PKP PLK oficjalnie podpisały z Budimeksem aneks do umowy z lipca 2020 r. na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Potwierdza on wydłużenie prac do końca przyszłego roku, choć wszystkie nowe perony mają zostać udostępnione w czerwcu 2024 r. Wzrasta też wynagrodzenie dla Budimeksu.
Pierwszy aneks został zawarty jeszcze w 2020 r. Miał on charakter techniczny i dotyczył omyłek pisarskich. Kolejny aneks został zawarty 1 lipca 2022 r. Jego przedmiotem było opracowanie projektu i uzyskanie zgód w związku ze zmianą technologii wykonania przebudowy wiaduktu kolejowego w km 4,787 Linii kolejowej nr 8 (obiekt M.01). Jak informuje inwestor, „wykonawca przedstawił rozwiązanie zamienne polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu kratowej konstrukcji stalowej, jednoprzęsłowej, opartej na żelbetowych przyczółkach mostowych”. Wartość kwotowa wynosi 34,8 mln zł netto.
Trzeci aneks został zawarty 8 września 2023 r. i obejmuje on zmianę terminów zakończenia realizacji etapów VI-XII oraz końcowego terminu realizacji zamówienia „w związku z koniecznością dostosowania fazowania Robót do możliwości prowadzenia ruchu kolejowego w kolejnych korektach rozkładu jazdy w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego” Nowy termin został określony na 1634 dni od zawarcia umowy.
Jak potwierdzają PKP PLK, obowiązują terminy
podane już w lipcu tego roku. – Obecnie przebudowywane są perony 1, 2 i 3. Pod nimi wykonawca poszerza przejście podziemne – nad nimi budowana jest wiata z panelami fotowoltaicznymi. Ostatecznych kształtów nabiera nowa hala dworca od strony ulicy Tunelowej. Przebudowywane są tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ten etap prac skończy się w czerwcu 2024 r. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy, podróżni w pełni skorzystają ze wszystkich zmodernizowanych peronów, które będą przykryte nowym zadaszeniem – informuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK. Natomiast termin zakończenia całości prac – w tym części podziemnej – wypada 28 grudnia 2024 r.
Czwarty aneks został zawarty 13 września 2023 r. Zmieniono regulacje w zakresie waloryzacji „wyniku znacznego wzrostu cen w istotnych asortymentach, w tym energii, gazu, ropy naftowej, paliw i stali, wydłużenia czasu oczekiwania na dostawy, wzrost inflacji i zmniejszenia się liczby pracowników w wyniku zbrojnej inwazji Rosji na Ukrainę i w konsekwencji nałożonych sankcji na Rosję i Białoruś”. Podniesiono próg waloryzacji z 5 do 10%, a kwota kontraktu wzrosła tym samym z 1,942 mld zł netto do 2,111 mld zł netto (2,597 mld zł brutto).