PKP PLK otwierają w niedzielę 13 marca trzeci nowy peron na stacji Warszawa Zachodnia. W korekcie rozkładu jazdy, która wejdzie wówczas w życie, nie przewidziano jednak na peronie VIII żadnych odjazdów, ani przyjazdów. Jak wyjaśnia zarządca infrastruktury, liczba pociągów przejeżdżających przez stację nie zasadniczo nie zmienia się, więc peron może przydać się… w sytuacjach nieplanowych.
Kolej stopniowo włącza do ruchu nowe perony na stacji Warszawa Zachodnia. W grudniu 2021 r. oddano
pierwszy nowy peron (nr 6). W styczniu – peron nr 7, a teraz przychodzi pora na peron 8. Wszystkie mają 400 m długości i znajdują się pod dużą nową wiatą. Oczywiście nie zakończyły się wszystkie prace, perony nie są w pełni wyposażone, a dostęp możliwy jest wyłącznie przez kładkę – z wejściem z peronu 5 i od strony ul. Tunelowej.
Termin otwarcia trzeciego nowego peronu
uzasadniano koordynacją z wejściem w życie marcowej korekty rozkładu jazdy. W samym rozkładzie przyjazdów i odjazdów nie przewidziano jednak żadnych planowych odjazdów pociągów. – Organizacja ruchu przewiduje możliwość wykorzystania nowego peronu wg bieżących potrzeb przewoźników, np. w sytuacji nieplanowanych zmian w kursowaniu pociągów. Liczba pociągów przejeżdżających przez stację Warszawa Zachodnia od korekty rozkładu jazdy pozostaje na podobnym poziomie – jak dotychczas. Podstawowa obsługę zapewniają już wykorzystywane obszary – czynne na stacji perony – mówi Karol Jakubowski, z biura prasowego PKP PLK. Nowy peron, jak wskazuje zarządca infrastruktury, będzie przygotowany do obsługi pociągów z kierunku Warszawy Centralnej, jak i Łodzi. Stacja zaś będzie obsługiwać ok. 750 pociągów w dobie.
Prace na stacji koncentrują się przy budowie poszerzonego przejścia podziemnego oraz tunelu tramwajowego. Trwa również przebudowa głowicy zachodniej stacji. Wykonawca przygotował już blisko 8 km torów i sieci trakcyjnej, zamontowano 43 zwrotnice. Budowany jest nowy wiadukt, dzięki któremu możliwy będzie bezkolizyjny przejazd z linii radomskiej na linię obwodową. Zaawansowana jest też budowa lokalnego centrum sterowania (LCS). Wszystkie prace mają zakończyć się w przyszłym roku.
W związku z utrudnieniami do 11 czerwca 2022 r. przedłużono dotychczasowe wzajemne honorowanie biletów KM i ZTM.