W piątek (28 sierpnia) Warszawa odebrała trzeci pojazd do automatycznego kontrolowania źle zaparkowanych aut. Od 7 września będzie on kontrolował rozszerzoną strefę płatnego parkowania. Wykorzystywane dotąd dwa samochody załapały już ponad 100 tysięcy nieuczciwych kierowców.
7 września Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) w Warszawie rozszerzy się o 7,8 tys. miejsc postojowych i obejmie znaczny obszar Pragi-Północ oraz Woli. skuteczną kontrolę nowej strefy warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) zamierza zapewnić m.in. poprzez powiększenie floty pojazdów do e-kontroli miejsc postojowych. Trzecie auto zostało dostarczone w piątek 28 sierpnia przez firmę Smart Factor, w ramach podpisanej w zeszłym roku umowy na uruchomienie systemu elektronicznej kontroli w mieście.
Jak działa e-kontrola?
Trzecie auto do e-kontroli to nissan leaf, podobnie jak dwa pozostałe auta użytkowane od początku roku. Samochód wyposażony jest w zestaw kamer i czujników umieszczonych na dachu, które sprawdzają czy kierowca zaparkowanego w SPPN pojazdu zapłacił za postój. Kamery skanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekazują te dane do bazy ZDM, który zweryfikuje opłaty za dany pojazd. Podobnie jak dwa poprzednie samochody również i ten jest elektryczny. Przed rozpoczęciem służby, trzeci samochód do e-kontroli zostanie jeszcze wyposażony w specjalny czytnik RFID. Dzięki temu automatycznie rozpozna etykietę naklejoną na Kartę Honorową, Kartę Powstańca i Kartę N+, uprawniające do bezpłatnego postoju w SPPN.
System e-kontroli skanuje tylko tablicę rejestracyjną kontrolowanego pojazdu, automatycznie wymazuje wszystkie obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas robienia zdjęć. Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu. Po to, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu. Numery umieszczone na sfotografowanych tablicach są automatycznie porównywane z bazą zawierającą wniesione opłaty za parkowanie. Numery samochodów, których kierowcy zapłacili za postój, mieli abonament lub zapłacili poprzez aplikację mobilną, są od razu kasowane. System przekazuje jedynie numery rejestracyjne tych aut, których kierowcy nie uiścili opłaty w SPPN, mimo że powinni to zrobić.
100 tys. "mandatów" od 7 stycznia
System elektronicznej kontroli strefy z parkomatami funkcjonuje od 7 stycznia. Tego dnia po raz pierwszy na ulice wyjechały elektryczne auta z charakterystycznym pudłem na dachu. Do 31 lipca skontrolowały w sumie 679 741 pojazdów zaparkowanych w strefie. Po systemowej weryfikacji ZDM nalicza właścicielowi auta opłatę dodatkową. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 241 opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole ukarały 116 524 kierowców.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.