Tramwaje Warszawskie rozpoczęły liniowe użytkowanie swojej najnowszej zajezdni - zakładu R5 Annopol. Jak na razie baza obsługuje 25 liniowych wagonów, które obsługują "prawobrzeżne" linie tramwajowe nr 1, 3, 4 oraz 25, natomiast ta liczba będzie stopniowo rosnąć, aby dobić do 114 liniowych tramwajów.
29 października bieżącego roku przejdzie do historii komunikacji szynowej w Warszawie i to nie tylko z
powodu otwarcia nowej trasy tramwajowej do Miasteczka Wilanów, bowiem Tramwaje Warszawskie uruchomiły tego dnia swoją piątą i pierwszą od dziesiątek lat nową zajezdnię tramwajową oznaczoną jako R5 - a więc zakład Annopol. Dokładnie o 4:06 jego bramy opuścił pierwszy liniowy wagon - jednokierunkowy Hyundai o numerze bocznym 4101, obsługujący linię nr 4.
Przypomnijmy, że kilkanaście dni temu
pisaliśmy już o tym, że inwestycja związana z budową zajezdni jest opóźniona, a przewoźnik wciąż czeka na wszystkie niezbędne pozwolenia umożliwiające pełny rozruch zakładu. Ostatecznie zgody udało się pozyskać i uruchomić liniowo nową zajezdnię, choć jak na razie w ograniczonym zakresie.
– Jak na razie rozpoczynamy działanie nowej bazy od stacjonowania 25 tramwajów linowych, które będą obsługiwały linie nr 1, 3, 4 oraz 25. W kolejnych tygodniach będziemy zwiększać liczbę wozów i czynności obsługowych – mówi rzecznik spółki, Witold Urbanowicz. Wyjazdy pierwszych tramwajów z nowej zajezdni są związane z uruchomieniem nowej linii tramwajowej do Wilanowa i zwiększeniem ogólnej liczby tramwajów w ruchu - od teraz na ulice miasta każdego dnia wyjeżdża rekordowa liczba 456 brygad (o 29 więcej niż wcześniej).
Warto zaznaczyć, że cztery wspomniane linie obsługują rejon, w którym znajduje się nowa zajezdnia. “Jedynka”, “trójka” oraz “dwudziestka piątka” docierają do pętli Annopol, zlokalizowanej tuż przed nową bazą przewoźnika, natomiast “czwórka” oraz część kursów jedynki jadą dalej, do pętli Żerań Wschodni. W przyszłości zakład R5 ma także obsługiwać nową trasę tramwajową, planowaną przez Warszawę, a więc linię na Zieloną Białołękę, której projektowanie
właśnie ruszyło.
Docelowo zajezdnia ma mieścić ponad 150 tramwajów, choć jak na razie Tramwaje Warszawskie planują, że będzie tu garażowało 114 składów, w tym jeden służący do nauki jazdy.