Prace przy budowie zajezdni tramwajowej Annopol zmierzają ku końcowi. Podłączane jest docelowe zasilanie obiektu i odbywają się testy poszczególnych elementów zajezdni. W wakacje przewidziano przeprowadzkę taboru.
Na Annopolu na obszarze blisko 12 hektarów powstaje piąta zajezdnia tramwajowa w Warszawie. Inwestycję realizuje konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı, z którą Tramwaje Warszawskie podpisały umowę w kwietniu 2021 r. – To najnowocześniejsza zajezdnia, o ogromnej skali, z wieloma nowinkami – zachwala Radosław Zarzycki, dyrektor biura przygotowania inwestycji strategicznych w Tramwajach Warszawskich.
W hali obsługi technicznej
Duże wrażenie robi hala obsługi technicznej z podestami dolnymi i górnymi. Zainstalowano tu suwnicę. Znajduje się tutaj także sztywna sieć. – Jest ona odsuwana – dzięki siłownikom – w momencie, gdy musi być zdjęte napięcie. Wtedy można przystąpić do prac przy dachu tramwaju – mówi dyrektor Zarzycki.
Dolne kanały – z trzema ciągami poprzecznymi – umożliwiają swobodne poruszanie się pracowników w pozycji wyprostowanej. – Chodzi o komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. Znaczna część pracy odbywa się pod pojazdami. Zrobienie samych otworów na kanały to za mało w dzisiejszych czasach – mówi Radosław Zarzycki.
Górne pomosty są odsuwane. – Sekcje będą się dosuwać do krawędzi wagonu – żeby nie było wolnej przestrzeni między wagonem a pomostem, by nikt nie spadł – mówi Małgorzata Lejk, kierownik projektu z ramienia Tramwajów Warszawskich. – Nie dało się zrobić tego w jednym rozmiarze, bo mamy bardzo zróżnicowany tabor – wyjaśnia dyrektor Zarzycki. Do hali obsługi technicznej przylegają hale remontowa i warsztatowa.
W hali postojowej
Zajezdnia posiada rozbudowany układ torowy. Zainstalowano tu ok. 16 km toru pojedynczego i 100 zwrotnic. – Po hali obsługi technicznej, która przyjmuje wszystkie tramwaje zjeżdżające z miasta, tory prowadzą albo do hali remontowej, albo do hali postojowej – mówi Małgorzata Lejk.
Sporym obiektem na terenie zajezdni jest hala postojowa. Pod dachem znajduje się 19 torów, które pomieszczą maksymalnie 152 wozy. Cały obiekt zajmuje powierzchnię ok. dwóch boisk piłkarskich. W hali stoją już pierwsze tramwaje, które są wykorzystywane to testu i prób urządzeń.
– Hala jest co prawda nieogrzewana, ale jest wyizolowana. Tramwaj, który będzie zimą przyjeżdżał z miasta, będzie oddawał ciepło – wyjaśnia Małgorzata Lejk. – Do tego dochodzi ochrona przed czynnikami atmosferycznymi – deszczem, gradem czy lodem – co też wpływa na komfort pracy motorniczych – mówi dyrektor Zarzycki. Hala – dzięki świetlikom – jest też doświetlona światłem naturalnym.
Nad funkcjonowaniem obiektu będzie czuwać system zarządzania zajezdnią. – Chodzi chociażby o ustawienie wozów w odpowiedniej kolejności do wyjazdu. System – jeśli wszystko jest w porządku z tramwajem na etapie przeglądu codziennego – będzie decydować, w oparciu o zadania przewozowe następnego dnia, na który tor skierować tramwaj. Chodzi o jak największą przepustowość wyjazdu – mówi Małgorzata Lejk. Wszystkie rozjazdy będą sterowane przez system. Jego zadaniem będzie też zarządzanie czynnościami obsługowymi.
Na razie nie przewidziano jednak jazdy autonomicznej tramwajów – wynika to głównie z ograniczeń po stronie taboru. – Choć infrastrukturalnie będzie taka możliwość – mówi dyrektor Radosław Zarzycki. Zaznacza jednak, że konieczne byłoby wprowadzenie podsystemu lokalizowania pojazdów.
Inne obiekty
Na terenie zajezdni znajduje się myjnia przejazdowa (codzienna) oraz całoroczna (gruntowego czyszczenia). – Mamy w niej dwa stanowiska. Na pierwszym tramwaj staje, a szczotki jeżdżą wokół, a na drugim czyszczony jest środek tramwaju – opisuje Małgorzata Lejk. Przy wjeździe znajdują się też stanowiska do pomiaru nacisku kół oraz pantografów.
Zbudowano też osłonięty kilkusetmetrowy tor prób. – Z jednej strony mamy ścianę akustyczną, gdyż odbywają się tu próby hamowana z udziałem dzwonków. Siłą rzeczy są przekroczenia normy hałasu. Z drugiej strony mamy żaluzje, które uniemożliwiają zacinanie deszczu, ale jednocześnie dają przewiew. Tor będzie suchy dla prawidłowości przeprowadzania prób – mówi Lejk.
Podłączana jest już podstacja trakcyjna. Przyłącze zapewnia PGE Energetyka Kolejowa. W tym momencie trwa etap testów i weryfikacji instalacji i urządzeń. – Przyłącza są dwa. Jedno zasila trafostację, a drugie – podstację trakcyjną. Mają możliwość przełączania między sobą, co stanowi zabezpieczenie w sytuacji awaryjnej – mówi Małgorzata Lejk.
Przy budynkach administracyjnych powstał parking dla motorniczych. – Pod nim mamy olbrzymie zbiorniki retencyjne. Ich pojemność to trzy baseny olimpijskie. Musimy dbać o bezpieczeństwo, nie możemy dopuścić do zalania zajezdni. Część wody wykorzystujemy na potrzeby pracy obiektu – mówi Zarzycki.
Zajezdnia obudowana jest ekranami dźwiękoszczelnymi. Zintegrowano z nimi słupy trakcyjne. – Wydaje się, że mamy tutaj kilkanaście hektarów terenów, więc jest dużo miejsca, ale projektowanie było niemal na centymetry. Jest tak dużo infrastruktury, którą musieliśmy zmieścić – przy zachowaniu skrajni torowiska. Luzu tu nie było – mówi dyrektor Zarzycki.
Wszystkie obiekty otrzymały już docelowe elementy wystroju. – Obłożone są prefabrykowanymi płytami betonowymi, zbrojonymi włóknami. To umożliwi ich łatwą wymianę i ewentualne naprawy – wskazuje Radosław Zarzycki.
Przeprowadzka niebawem
W wakacje przewidziano przeprowadzkę taboru, a do września będzie trwał okres rozruchowy. – Co do zasady roboty zostaną zakończone, ale w umowie mamy roczny okres eksploatacyjny z wykonawcą oraz pięć lat gwarancji. Będziemy zgłaszać wszelkie usterki, będzie widać robotników, ale to nie znaczy, że zajezdnia nie będzie funkcjonowała – mówi Radosław Zarzycki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.