Na warszawskim Annopolu powstaje piąta zajezdnia tramwajowa, która pomieści 150 wozów. Roboty przy obiekcie dofinansowanym ze środków unijnych zakończą się jednak później, niż zakładano. Wynika to z wprowadzonych zmian projektowych.
W grudniu 2021 r. Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Obiekt powstaje na obszarze ok. 11,76 ha i umożliwi stacjonowanie ponad 150 tramwajów o długości do 33 m. W skład zajezdni wchodzić będą obiekty zaplecza technicznego (w tym hala obsługowa i hala postojowa), technologicznego (w tym budynek myjni i budynek lakierni) i administracyjnego oraz stanowiska specjalistyczne, diagnostyczne i naprawcze. Powstanie 55 torów o łącznej długości 14,25 kmtp. Ponadto powstanie droga dojazdowej do zajezdni, obejmująca przebudowę skrzyżowania ul. Annopol i ul. Inowłodzkiej, a także zaplanowano budowę drogi pożarowej łączącej teren zajezdni z ul. Pawła Włodkowica. Przebudowany zostanie też układ torowy w ciągu ul. Annopol.
Obecnie, jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, trwają intensywne roboty ziemne, żelbetowe, murowe i przy konstrukcjach stalowych hal. Harmonogram jest bardzo napięty – na realizację kontraktu przeznaczono dokładnie 26 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się najpóźniej w lutym 2024 r.
Wiadomo już, że prace zakończą później – podpisano aneks, który wydłuża realizację do 20 kwietnia 2024 r. – Uprzedziliśmy możliwości pojawienia się potrzeby pozyskania tzw. zamiennych pozwoleń na budowę już na etapie postępowania przetargowego. I taka możliwość znalazła się w zapisach kontraktowych – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Strony skorzystały z tej możliwości w związku ze zmianami projektowymi i pod koniec maja podpisały aneks. – Na etapie prac budowlanych zaistniała właśnie przewidziana konieczność pozyskania dwóch zamiennych pozwoleń na budowę. Chodziło o poszerzenie i przesunięcie hali postojowej i dostosowanie pozostałych budynków do zmian. Druga zmiana polegała, na zmianie geometrii oraz rzędnych posadowienia zbiorników retencyjnych. Konsekwencją było zawarcie aneksu z wykonawcą budowy zajezdni Annopol – mówi Dutkiewicz. Zwiększyło się też wynagrodzenie wykonawcy – z 655,1 mln zł do 670,4 mln zł brutto.
Inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych w wysokości 133 mln zł. – Wydłużenie terminu nie wpływa na otrzymane dofinansowanie unijne na ten projekt – zaznacza rzecznik Tramwajów Warszawskich.