Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]
fot. WU
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, przedstawił plan wprowadzenia strefy czystego powietrza, obejmującej funkcjonalne centrum miasta. Jej zasady będą stopniowo zaostrzane w okresie od 2024 r. do 2032 r. Zapowiada konsultacje społeczne. – Będziemy pytać, jak a nie czy wprowadzić strefę. Chcę podkreślić, że do wprowadzenia SCT obligują nas przepisy – mówi Rafał Trzaskowski. Jak dodaje, to kwestia cywilizacyjna.

Obowiązek wprowadzenia SCT wynika z kamieni milowych w Krajowym Planie Odbudowy. – Jeśli chcemy dalej się rozwijać, musimy dostosować się do agendy unijnej. Jednym z jej punktów są Strefy Czystego Transportu. To standard, który zaczyna powoli w Europie obowiązywać. Takie strefy są obecne od Berlina przez Antwerpię, Londyn czy miasta włoskie. Strategia jest stopniowa i rozłożona na lata – po to, by mieszkańcy mogli się dostosować. Wysyłamy jasny sygnał, że kupowanie starych diesli się dzisiaj w Europie nie opłaca – mówi Trzaskowski. – Wszystkie te kroki są w rządowej strategii. Czyli to, co jest często krytykowane przez radnych PiS-u – dodaje prezydent. Jak dodaje, docelowo w 2026 r. wszystkie miasta, w których mieszka więcej niż 100 tys. osób, będą musiały wprowadzić takie strefy.

Plan jest rozpisany na 10 lat. Strefa miałaby zostać wprowadzona w lipcu 2024 r. i w pięciu etapach zaostrzona do 2032 r. W I etapie obejmie samochody Pb Euro 2 (max wiek 27 lat) i Diesle Euro 4 (max wiek 18 lat). W ostatnim etapie – samochody Pb Euro 6 (max wiek 17 lat) i samochody Diesla Euro 6d (max wiek 11 lat). W I roku, wg badań ICCT, strefa objęłaby więc 2% pojazdów faktycznie wjeżdżających do centrum, a w ostatnim etapie – 27%. Emisja NOx w I etapie zmalałaby o 11%, a w ostatnim – o 80%. W przypadku PM spadek wynosi odpowiednio 20% i 69%. – W Warszawie udział zanieczyszczeń z transportu jest wyższy niż w innych miastach, gdzie występuje przede wszystkim problem niskiej emisji – dodaje prezydent.

Strefa byłaby ograniczona obszarem Trasy Łazienkowskiej, al. Prymasa Tysiąclecia, mostem Gdańskim i korytarzem obwodnicy śródmiejskiej na Pradze. Przewidziano też wyłączenia: dla pogotowia, straży pożarnej, policji, pojazdów zabytkowych, specjalnych, pojazdów osób z niepełnosprawnością. Znalazły się też wyłączenia czasowe w przypadkach losowych (np. dojazd do szpitala – wstępnie przyjęto cztery przypadki na rok). Weryfikację prowadzić będą straż miejska oraz policja, ale Warszawa wraz z innymi miastami będą apelować o usprawnienie i automatyzację kontroli.

Konsultacje ruszą 25 stycznia i potrwają trzy miesiące. – Decyzję o kształcie i zasadach podejmiemy na bazie konsultacji. Będziemy pytać, jak a nie czy. Nie wycofamy się ze SCT. Zostaliśmy zobowiązani do wprowadzenia strefy przez rząd i sejmik wojewódzki. Spodziewam się dyskusji, czy tempo zmian jest dobry, czy obszar właściwy. Zakładam, że będą wręcz postulaty, by strefę powiększyć – mówi Rafał Trzaskowski. Uchwałę Rada Miasta miałaby podjąć do końca roku. – Rozmawialiśmy z radnymi, nie spodziewam się kontrowersji – mówi prezydent.








Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5