Dla stołecznego ratusza zaprezentowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe informacja na temat zmiany koncepcji przebudowy linii średnicowej jest zaskoczeniem. Przedstawiciele władz Warszawy deklarują jednak, że z chęcią przystąpią do rozmów z kolejarzami o zmianie zakresu tej inwestycji. Wcześniej ramy tego przedsięwzięcia przedstawiano inaczej.
Przed warszawiakami oraz mieszkańcami aglomeracji uciążliwa przebudowa linii średnicowej. Różnego rodzaju zmiany czekają nie tylko stacje i przystanki pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią, ale także kilometrowej długości tunel, wiadukty i mosty kolejowe nad Wisłą. Za inwestycję odpowiedzialne jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dzisiaj zarządca infrastruktury
przedstawił szczegóły związane z inwestycją. Nowością jest przystanek przy rondzie De Gaulle’a oraz przesunięcie przystanku Powiśle bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego.
– Warszawa od kilku lat prowadzi rozmowy z PKP PLK odnośnie do modernizacji linii średnicowej licząc na to, że w wielu elementach uzyskana zostanie poprawa funkcjonowania tego połączenia. Jednakże, zakres inwestycji też był jasno określony, informowano nas również, iż kluczową kwestią jest czas jej realizacji. Dotychczas nie było mowy o tak dużej przebudowie. W sytuacji, którą mieliśmy okazję poznać za pośrednictwem mediów, widzimy szansę na stworzenie nowych rozwiązań z ogromną korzyścią dla warszawiaków. To zmiany, które w pełni popieramy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
– W tej chwili oczekujemy od PKP PLK informacji odnośnie nowych rozwiązań. Jesteśmy gotowi do rozmów i czekamy na prezentację pomysłów. Jednocześnie chcielibyśmy ustalić zakres czasowy tej inwestycji i realnie ocenić skalę utrudnień. Rozpoczęliśmy już bowiem prace analityczne dotyczące przygotowania objazdów i koordynacji inwestycji. Nowa koncepcja PKP PLK powoduje, iż pojawia się potrzeba zweryfikowania części przyjętych założeń. Informacja na temat konieczności zamknięcia Al. Jerozolimskich jest dla nas nowością – dodaje prezydent stolicy.
Dotychczas inwestor w rozmowach z miastem nie prezentował tak szerokiego zakresu prac na linii średnicowej. W ciągu ostatnich kilku lat PKP PLK nie przewidywało m.in. możliwości zmian w układzie przystanków pomiędzy Warszawą Śródmieściem a Warszawą Wschodnią. Dla władz Warszawy nowe stanowisko jest zatem zaskoczeniem.
Wobec medialnej deklaracji podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz prezesa PKP PLK stołeczny ratusz zgłasza gotowość do podjęcia rozmów i jest otwarty na wszelkie propozycje dotyczące konkretnych rozwiązań projektowych. Jeśli istnieje faktyczna możliwość wybudowania dodatkowego przystanku kolejowego w pobliżu ronda Charles'a de Gaulle'a oraz przesunięcia przystanku Powiśle w rejon ul. Solec – Warszawa poprze takie zmiany.
WIZUALIZACJE TUTAJ