ZDM w Warszawie rozpisał ponownie przetarg na operatora przejść podziemnych przy Dworcu Centralnym. Jego zadaniem będzie przebudowa pasaży, a także zarządzanie obiektem przez 30 lat. Miasto nie rezygnuje jednocześnie z wytyczania w tym miejscu przejść naziemnych.
Przedmiotem przetargu jest przebudowa i eksploatacja przejść podziemnych w rejonie Dworca Centralnego, skrzyżowań Al. Jerozolimskich z al. Jana Pawła II i Chałubińskiego, a także z Emilii Plater oraz łącznika pomiędzy budynkiem LIM (Mariott) a Dw. Centralnym. To już drugie postępowanie w tej sprawie. Poprzednie postępowanie, ogłoszone w kwietniu,
zostało unieważnione, gdyż nie została złożona ani jedna oferta.
Łączna powierzchnia obiektów, które zostaną objęte koncesją w ramach ponowionego zamówienia, to ponad 9 tys. m2. W obrębie obiektów mogą być zlokalizowane powierzchnie komercyjne z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne oraz nośniki reklamowe. Wykonawca ma zostać wybrany w oparciu o ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Koncesja na pełnienie funkcji operatora przejścia ma zostać udzielona na okres 360 miesięcy, czyli 30 lat.
Zadaniem podmiotu prywatnego będzie opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych, a następnie przeprowadzenie robót remontowych oraz modernizacyjnych. Te będą miały charakter kompleksowy i obejmą remont, naprawę bądź przebudowę wyeksploatowanych urządzeń technicznych, posadzek, sufitów podwieszanych wraz z oświetleniem, ścian, w tym witryn lokali handlowych, toalet, instalacji w pomieszczeniach handlowych, systemu oznaczeń. Następnie wykonawca będzie zarządzał kompleksowo całym obiektem pod względem technicznym, eksploatacyjnym oraz komercyjnym w czasie trwania koncesji.
Roboty budowlane miałyby potrwać do trzech lat. Zgodnie z warunkami narzuconymi przez ZDM wszystkie prace muszą być wykonywane w sposób umożliwiający ruch pieszych w przejściach. Z działań remontowych wyłączone są schody ruchome, choć ich dalsze utrzymywanie będzie zadaniem koncesjonariusza. Ponadto koncesja nie obejmuje budowy wind oraz zadaszeń nad schodami, które mają być przedmiotem oddzielnego postępowania, prowadzonego przez ZTM.
Termin składania ofert mija 30 listopada. O wyborze koncesjonariusza zadecydują wielkość płatności gotówkowej na rzecz podmiotu publicznego (60%), podział zadań i ryzyk pomiędzy podmiotami publicznym i prywatnym (22%), a także termin realizacji fazy inwestycyjnej (18%).
Przejścia podziemne mają docelowo nie być jedynym sposobem przekraczania jezdni w rejonie Dworca Centralnego. Jesienią zeszłego roku
udostępniono pasy na skrzyżowaniu Emilii Plater i Al. Jerozolimskich. Przejścia naziemne mają się tez pojawić na rondzie Czterdziestolatka – po północnej stronie, przez al. Jana Pawła II, po zachodniej stronie, przez Al. Jerozolimskie i po południowej stronie, w rejonie Nowogrodzkiej. ZDM zaznacza jednak, że projekty nie są jeszcze zatwierdzone. To element większego projektu –
przebudowy odcinka al. Jana Pawła II od ronda ONZ do ronda Czterdziestolatka. W przeciwieństwie do
innych przejść podziemnych, nie wydaje się, żeby pasy te miały doprowadzić do drastycznego spadku popularności podziemi – są one nierozerwalnie powiązane z układem przejść podziemnych Dworca Centralnego, poza tym w niektórych relacjach nadal szybsze może okazać się przejście dołem.