W trzech lokalizacjach w Warszawie Zarząd Dróg Miejskich zastosował trzy różne sposoby oznakowania i konstrukcji miejsca, gdzie droga rowerowa przecina się z dużym ruchem pieszych - czerwoną kratownicę, ostrzegawcze płytki i optyczne zwężenie drogi. Urzędnicy sprawdzą jak poprawią bezpieczeństwo warszawiaków.
Do badań rozwiązań pilotażowych wybrane zostały trzy lokalizacje. W każdej z nich testowane jest inne rozwiązanie. Na ul. Okopowej w rejonie ul. Wolność droga dla rowerów w miejscu przecięcia z ciągiem pieszym została oznaczona czerwoną kratownicą. To miejsce, w którym piesi przekraczają długą, prostą drogę dla rowerów idąc na przejścia przez jezdnię. Oznaczenie drogi dla rowerów ma wskazać obu grupom użytkowników, że w tym miejscu należy zachować ostrożność.
fot. ZDM WarszawaDrugim z wybranych miejsc jest ul. Waryńskiego w rejonie stacji metra Politechnika i ul. Nowowiejskiej. Popularna droga dla rowerów krzyżuje się tutaj z potokami pieszych wysiadających z metra, tramwajów i autobusów. Nieuniknione jest zatem przecinanie się tras pieszych i rowerzystów. W miejscach takiego przecięcia oznakowano przejścia dla pieszych, na których rowerzysta powinien ustąpić pierwszeństwa. Aby podkreślić konieczność zachowania ostrożności podczas jazdy, bezpośrednio przed przejściami dla pieszych wprowadzone zostały specjalne rowkowane płytki. Przejechanie po nich ma dodatkowo zwracać uwagę rowerzysty na sytuację na drodze.
fot. ZDM WarszawaTrzecie rozwiązanie polega na punktowym zwężeniu drogi dla rowerów. Testowane jest na Polu Mokotowskim, w miejscu gdzie droga dla rowerów przecina alejkę parkową. Kilkanaście metrów wcześniej droga dla rowerów została zwężona o 50 cm z każdej ze stron (przy zachowaniu niezbędnych parametrów). Zamiast dotychczasowej opaski posadzone zostaną krzewy. Ma to stworzyć efekt wizualny, uprzedzający o zbliżaniu się do przecięcia z chodnikiem.
fot. ZDM WarszawaWszystkie wprowadzone zmiany są pilotażem. W każdej z trzech lokalizacji są prowadzone badania zachowań pieszych i rowerzystów, tak aby można było ocenić wpływ zmian na sytuację w danym miejscu. Od wyników tych badań uzależniona jest decyzja o dalszym stosowaniu pilotażowych rozwiązań.