Już wkrótce na kolejnych ulicach w Warszawie pojawi się zielona fala dla tramwajów. Jeszcze w tym roku pojazdy przyśpieszą na Grochowie i na trasie przez Kercelak. Specjalny system włączy zielone światło na odcinkach o długości 6 km.
Właśnie podpisano umowę na system priorytetów dla tramwajów na dwóch trasach. Pierwsza z nich to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka. Żeby pojazdy pojechały szybciej na tym liczącym prawie 3,5-km odcinku, zmiany zostaną wprowadzone w 12 miejscach z sygnalizacją świetlną. Druga nowa trasa z zieloną falą to ul. Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu zielone światło pojawi się na sześciu skrzyżowaniach. Dzięki temu tramwaje linii nr 9 na całej swojej trasie, biorąc pod uwagę wcześniejsze zmiany – priorytety i koordynacje, będą mogły przyśpieszyć łącznie nawet o 10 minut.
Zielona fala dla tramwaju w całym mieścieWdrożenie priorytetów pozwala na znaczną poprawę efektywności systemu transportowego, dzięki czemu przemieszczanie się po stolicy z wykorzystaniem transportu jest jeszcze wygodniejsze oraz szybsze. Wkrótce priorytety zawitają na kolejne odcinki stołecznych torowisk.
Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje. To aż 63 procent. Docelowo system priorytetów ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75% takich miejsc. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.
Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania, co przynosi konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.
Terminy i kosztyPrace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie oraz między pl. Zawiszy, Kercelakiem i rondem Zgrupowania AK Radosław potrwają do końca roku i będą kosztowały 576 tys. zł netto. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.
Które skrzyżowania na Grochowskiej będą miały zieloną falę dla tramwajów?
- ul. Wspólna Droga
- ul. Zamieniecka / pl. Szembeka
- ul. Żółkiewskiego
- ul. Kwatery Głównej (ul. Podolska)
- ul. Grochowska - ul. Wiatraczna
- część wschodnia Ronda Wiatraczna
Które skrzyżowania na Okopowej i Towarowej będą miały zieloną falę dla tramwajów?
- ul. Kolejowa / ul. Srebrna
- rondo Daszyńskiego – koordynacja uwzględniająca ruch tramwajów
- ul. Grzybowska
- ul. Chłodna
- ul. Leszno
- ul. Żytnia
- ul. Wolność
- ul. Niska
- ul. Stawki
- ul. Powązkowska / ul. Dzika