Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg na przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy, by za rok zapewnić optymalny dojazd kierowcom do nowego parkingu podziemnego. Projekt zakłada, że ul. Mazowiecka stanie się dwukierunkowa. ZDM zbuduje na niej też nowe przystanki autobusowe, a na skrzyżowaniu z ul. Kredytową piesi poczują się bezpieczniej.
Już teraz planowane jest, jak będzie zorganizowany ruch wokół pl. Powstańców Warszawy. Ponad rok temu ruszyła tam budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. To jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Kierowcy zyskają aż 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, dzięki czemu piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 r.
Ogłoszono właśnie przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Prace mają być zakończone jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudowana zostanie sygnalizację świetlną na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy.
Co się zmieni?
Obecnie ul. Świętokrzyska na wysokości pl. Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy pl. Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę pl. Piłsudskiego). Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planowane jest wyodrębnienie dodatkowego pasa do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią.
Zmieniona zostanie także organizację ruchu na ul. Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ul. Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. ZDM podkreśla, że chce by ul. Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo wyznaczone zostaną na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji uporządkowana zostanie przestrzeń na rozwidleniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ul. Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu. Na ul. Mazowieckiej planowana jest budowa dwóch azyli na przejściach. Dzięki temu przechodnie mieliby gdzie zaczekać, by bezpiecznie przekroczyć pełną szerokość jezdni. Jednocześnie wszystkie przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej zostaną doświetlone. W tym miejscu planowana jest też rozbiórka betonowej wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ul. Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie ul. Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta i Kredytową.
Zmienia się ścisłe centrum Warszawy
Budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego na pl. Powstańców Warszawy ruszyła w sierpniu ubiegłego roku. Zaplanowano tam 420 miejsc postojowych. Jedna trzecia z nich będzie objęta preferencyjną stawką przysługującą okolicznym mieszkańcom. Obiekt powstaje w formule koncesji. Koncesjonariusz, spółka IMMO Park Warszawa, należąca do Mota-Engil Central Europe S.A., w całości pokryje koszty inwestycji – szacowane na ok. 85 mln zł – i będzie eksploatować parking przez 36 lat. Po tym czasie obiekt zostanie przekazany w zarządzanie miastu. Otwarcie parkingu jest planowane na przełom 2024 i 2025 r.
To kolejna zmiana w ścisłym centrum Warszawy. W zeszłym roku oddany został przebudowany pl. Pięciu Rogów. U zbiegu ul. Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej powstała zupełnie nowa, otwarta dla pieszych, zadrzewiona przestrzeń z fontanną wbudowaną w elegancką posadzkę. W miejscu, gdzie dwie szerokie jezdnie przecinały popularny trakt spacerowy, powstał plac przyjazny mieszkańcom. Nowa organizacja ruchu dała pierwszeństwo pieszym i ograniczyła prędkość pojazdów do 20 km/h. Wjazd dopuszczony jest tylko dla autobusów, służb i mieszkańców.
Przy okazji wymieniona została nawierzchnię ul. Kruczej od Al. Jerozolimskich do placu oraz na skrzyżowaniu ul. Brokla i Górskiego. Wyremontowano też ul. Szpitalną od tego skrzyżowania do placu – zyskała eleganckie płyty i upodobniła się do najbliższego otoczenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.