W Mikołajki (6 grudnia) warszawski Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z Solarisem na dostawy 12 przegubowych autobusów elektrycznych. Pierwszy pojazd ma przyjechać za 11 miesięcy. Pojazdy będą eksploatowane przez MZA.
– To pierwszy zakup w historii ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To będą też pierwsze autobusy, które będą własnością miasta, a nie Miejskich Zakładów Autobusowych, ale takie były wymogi NFOŚiGW. W przyszłym roku będziemy mieli już w Warszawie 174 autobusy elektryczne – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Eksploatacją pojazdów zajmie się MZA. – Będą to pojazdy w standardzie warszawskim, ale z kilkoma niespodziankami – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Odbiór pierwszego pojazdu zaplanowano w listopadzie 2024 r., a pozostałe 11 ma trafić do Warszawy do końca lutego 2025 r. Koszt zakupu to 51 mln zł, z czego wkład własny wynosi 13 mln zł. – Autobusy trafią na wszystkie cztery zajezdnie MZA – zapowiada Strzegowska. W informacji prasowej przesłanej po konferencji jest już jednak mowa o trzech zajezdniach, bez Kleszczowej.
– Współpracujemy z Warszawą od ponad 25 lat. Dostarczyliśmy dotąd – do MZA, jak i prywatnych przewoźników jeżdżących na zlecenie ZTM-u – ponad tysiąc pojazdów. To nasz najstarszy i największy klient – mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solarisa. Jak dodaje, nowością w przypadku tych pojazdów będzie "klimatyzacja z pompą ciepła na czynnik CO2". – To klimatyzacja, która odzyskuje ciepło i ma zapewnić jak najlepsze gospodarowanie energią, która jest deficytowa w autobusie elektrycznym – dodaje Sienkiewicz.
Zamawiający
wymagał autobusów o długości 17,5-18,750 m. Minimalna pojemność pojazdu ma wynosić 120 osób (przy 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego), z czego na miejscach siedzących – 38. Wymagany układ drzwi to 2-2-2-2 – o minimalnej efektywnej szerokości 1150 mm. Dopuszczono różne rozwiązania w zakresie silnika: jeden centralny napędzający oś trzecią (napęd typu pchacz), dwa centralne napędzające oś drugą i trzecią bądź silniki w dwóch osiach napędowych – drugiej i trzeciej. Maksymalna moc netto układu napędowego ma wynosić co najmniej 220 kW. Zamawiający zaleca zastosowanie ogranicznika prędkości do 80 km/h. ZTM oczekuje baterii o dużej mocy ładowania – litowo-jonowych – o pojemności 160-180 kWh.