Partner serwisu
Przestrzeń

Warszawskie badania ruchu. 10 lat czekania na badania bez tranzytu?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawskie badania ruchu. 10 lat czekania na badania bez tranzytu?
fot. ZTM
Stolica organizuje przetarg na wykonanie usługi „Warszawskie badanie ruchu wraz z opracowaniem modelu ruchu” – urzędnicy oczekują przeprowadzenia kompleksowych pomiarów natężeń oraz zebrania informacji o tym jak poruszają się Warszawianki i Warszawiacy. Na podstawie badań zaktualizowany ma być również Model Ruchu Aglomeracji Warszawskiej. Patrząc jednak na pytania potencjalnych wykonawców można zacząć się zastanawiać, czy opis przedmiotu zamówienia został przygotowany w sposób wyczerpujący?

Warszawskie Badania Ruchu – pod taką oficjalną nazwą kryją się kompleksowe pomiary, które wykonywane są w mieście stołecznym i aglomeracji warszawskiej. Historia badań jest długa, bo sięga aż 1969 roku. Późniejsze pomiary wykonywane były natomiast już w 1980 i 1998, a w nowym tysiącleciu w 2005, 2010 i 2015. Gdy wydawać mogłoby się, że dobra praktyka robienia badań co 5 lat się utrzyma, jednak między innymi pandemia COVID-19, zmieniła zachowania na tyle, że kolejne pomiary zaplanowano na 2024 i 2025 rok.

Żeby zrozumieć sens badań, należy odpowiedzieć sobie do czego one służą? W chwili obecnej jednym z podstawowych celów badań za blisko 10 mln złotych (taki jest budżet zamówienia) jest aktualizacja modelu ruchu. Modelu na podstawie którego podejmuje się decyzje o ograniczaniu ruchu w centrum, zmianach w układzie komunikacyjnym miasta, czy planowaniu nowych inwestycji drogowych. Śmiało można więc zaryzykować stwierdzenie, że model ruchu jest narzędziem, które oddziałowuje nie tylko na każdego mieszkańca stolicy, ale również na przyjezdnych.

W ramach badań, zaplanowano szereg działań takich jak: ankiety wśród domowników poszczególnych dzielnic, badania natężenia ruchu, badania na kordonach, jak również liczenie pasażerów w różnych środkach transportu. Skala badań jest ogromna i śmiało można powiedzieć, że będą to jedne z największych badań w Polsce. Do tej pory do zamawiającego wpłynęło szereg pytań dotyczących OPZ. Analizując ich treść, można znaleźć informacje, z których wynika brak konieczność sprawdzania tablic rejestracyjnych pojazdów i badania natężeń na kordonach w jednym czasie. Oznacza to, że nie poznamy odpowiedzi wprost na pytania, ile pojazdów przejeżdża tranzytem przez miasto, a ile wjeżdża do niego i „zostaje na dłużej”.

– WBR to ogromny projekt, jak pokazuje czas realizowany raz na kilka lat. Patrząc na skalę projektu, dziwi mnie kilka rzeczy w opisie przedmiotu zamówienia. Najbardziej kontrowersyjna jest świadoma rezygnacja z pomiarów ANPR (zapis tablic rejestracyjnych pojazdu) oraz dopuszczenie rozwlekania w czasie badań kordonowych na kilka tygodni. Chcąc dobrze skalibrować model, powinniśmy pozyskać dane na temat tranzytu, szczególnie że budżet zamawiającego jest wysoki, a koszt takich badań nie powinien zwiększyć kosztów realizacji badania więcej niż o ok. 5%. Przy obecnym rozkopaniu miasta, a co za tym idzie, częstych zmianach w organizacji ruchu, rozbicie pomiarów na kilka dni może wypaczyć wyniki i nie pozwoli na dokładną kalibrację modelu. A przecież o jak najlepszą dokładność modelu powinno chodzić zamawiającemu – komentuje Maciej Mysona, dyrektor rozwoju biznesu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Mobilność

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Przemysław Farsewicz 15 stycznia 2024

Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby

Prawo & Finanse

Wykluczenie po mazowiecku

Mobilność

Wykluczenie po mazowiecku

Jakub Rösler 20 listopada 2021

Przyzwyczajenia transportowe krakowian zmieniają się

Przestrzeń

Przyzwyczajenia transportowe krakowian zmieniają się

Witold Urbanowicz 05 listopada 2020

Kraków zbadał smog z aut. Trujące prywatne autobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Mobilność

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Przemysław Farsewicz 15 stycznia 2024

Zarządzanie transportem: Gdy koszty rosną, trzeba dokładniej badać potrzeby

Prawo & Finanse

Wykluczenie po mazowiecku

Mobilność

Wykluczenie po mazowiecku

Jakub Rösler 20 listopada 2021

Przyzwyczajenia transportowe krakowian zmieniają się

Przestrzeń

Przyzwyczajenia transportowe krakowian zmieniają się

Witold Urbanowicz 05 listopada 2020

Kraków zbadał smog z aut. Trujące prywatne autobusy

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5