Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawskie metro nie do lotniska Chopina
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia co
Niedawno Warszawa zakończyła prace nad studium sieci pięciu linii metra. Wbrew pojawiającym się postulatom żadna z linii nie została wytrasowana przez Lotnisko Chopina – i nie bez powodu. Jak przekonują autorzy opracowania, analizy wykazywały relatywnie małe potoki podróżnych. Lotnisko już teraz jest skomunikowane szyną.

Docelowo, zgodnie ze studium opracowanym przez ILF na zlecenie miasta, sieć metra powinna składać się z pięciu linii. Każdorazowo, w kontekście planowania rozbudowy sieci kolei podziemnej, pojawia się temat obsługi Dworca Centralnego i Lotniska Chopina. Pisaliśmy już o argumentach, które – zdaniem autorów studium przesądzają o braku zasadności trasowania IV i V linii przez Warszawę Centralną.

Jeżeli chodzi o lotnisko, projektanci powołują się na analizy, które wykazały, że „prognozowane potoki pasażerskie związane z tym obiektem komunikacyjnym będą osiągać relatywnie małe wartości, zwłaszcza w kontekście zdolności przewozowej metra” (jeden z analizowanych wariantów zakładał odgałęzienie w kierunku lotniska). ILF przypomina też, że lotnisko jest już skomunikowane za pomocą szybkiego transportu szynowego w postaci kolei aglomeracyjnej – czyli środka transportu o „charakterystyce zbliżonej do metra”. Zapewnia ona atrakcyjny dojazd do centrum i dalekobieżnych dworców kolejowych. Kolej zapewni też sprawny dojazd do stacji przesiadkowej Żwirki i Wigury na III i IV linię metra.

Projektanci przypominają, że koncepcja linii M4 w osi północ-południe opiera się na idei „bypassa” dla I linii metra. Nowa linia charakteryzuje się bardzo dobrymi prognozami napełnieni. Aby dobrze spełniała swoją rolę, pociągi muszą kursować z maksymalną częstotliwością na pełnej trasie przynajmniej między Wilanowską a Marymontem – bez żadnych rozgałęzień. Przeprowadzone analizy wykazują natomiast zasadność kierowania IV linii metra w kierunku Wilanowskiej, co ma uniemożliwiać skierowanie linii w rejon lotniska.

Jednocześnie ILF zastrzega, że w kontekście obsługi lotniska – przy dalszych analizach – może być rozważane wyłącznie rozważane wydłużenie linii M3. W studium założono jej zakończenie na stacji Żwirki i Wigury – w dość odległej perspektywie roku 2048. Linia ta cechuje się „mniejszą częstotliwością”, a także „jej charakterystyka przewozowa oraz zastosowana podaż są bardziej zbliżone do wielkości popytu związanego z lotniskiem, co ma znaczenie ekonomiczne”. W prognozach napełnień III linia charakteryzuje się najgorszymi wynikami. Linia M3 kursowałaby też w innych relacjach niż pociąg aglomeracyjny, nie byłoby więc ryzyka dublowania. Ponadto trasa zapewniałaby dojazd do I linii metra – ruch w kierunku północnym rozkładałby się więc na dwie linie (M4 ze Żwirki i Wigury oraz M1 z Racławickiej). Autorzy studium wskazali, że w dokumencie uwzględniono rezerwę pod wydłużenie linii M3. Na stacji Żwirki i Wigury przewidziano odpowiednie rozsunięcie torów linii M4.

W uzupełnieniu do uwag autorów studium należy wskazać, że przygotowywane studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania – prace nad którym zawieszono – nie przewidywały zamknięcia Lotniska Chopina. Również wg deklaracji ustępującego rządu Prawa i Sprawiedliwości, promującego Centralny Port Komunikacyjny, nie przewidywano likwidacji dotychczasowego portu, a jedynie dopuszczano zmianę jego charakteru. Teraz, po wyborach parlamentarnych i w przededniu powołania nowego rządu, nie wiadomo czy i w jakim zakresie będzie realizowany projekt CPK. W każdym razie nawet jeśli założyć wariant likwidacji Lotniska Chopina i wprowadzenia tam intensywnej zabudowy podstawą do obsługi nowej dzielnicy może być ślepo zakończona linia kolejowa – z jej ewentualną rozbudową.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Witold Urbanowicz 02 listopada 2023

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

Przestrzeń

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

inf. pras. UM Warszawa 12 października 2023

Zobacz również:

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Witold Urbanowicz 02 listopada 2023

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

Przestrzeń

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

inf. pras. UM Warszawa 12 października 2023

Zobacz również:

Paszport tymczasowy można już wyrobić na Lotnisku Chopina

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5