Tramwaje Warszawskie przyspieszają. W al. Zielenieckiej podwyższono właśnie dopuszczalną prędkość do 70 km/h. Na razie nie skorzystają z tego jednak nowoczesne tramwaje, w których wprowadzono „kagańce” ograniczające prędkość. Wkrótce prędkość ma zostać podniesiona także na Moście Północnym.
Tramwaje jeżdżące w al. Zielenieckiej – pomiędzy Teatrem Powszechnym a Rondem Waszyngtona – mogą rozpędzać się do 70 km/h. Tramwaje Warszawskie podwyższyły tam maksymalną prędkość z dotychczasowych 50 km/h do 70 km/h. Według szacunków czas jazdy ma skrócić się o 15 sekund. Tak szybko jak dotąd
tramwaje jeździły po poznańskiej Pestce.
Na razie rozpędzać się mogą tylko starsze tramwaje (stopiątki, stoszesnastki itp.). W nowszych tramwajach, dostarczanych przez HCP Cegielski i Pesę, na życzenie Tramwajów Warszawskich zastosowano tzw. „kagańce” ograniczające prędkość 55-57 km/h. – Będzie to zmieniane – zapowiada Michał Powałka, rzecznik spółki.
W najbliższym czasie prędkość zostanie też podniesiona na moście Północnym z 50 do 60 km/h, z ograniczeniem w miejscu dwóch dylatacji do 45 km/h. Tutaj przewoźnik prognozuje, że tramwaje zyskają pół minuty. Oszczędności na całej trasie dwójki z Młocin na Tarchomin będą jednak większe, gdy w najbliższych tygodniach zakończy się wdrażanie priorytetu. Jak zapowiada miasto, tramwaje będą przejeżdżały praktycznie bez straty czasu przez skrzyżowanie z ul. Myśliborską. Podobnie będzie na przejściu dla pieszych po wschodniej stronie przystanków Stare Świdry. Czas przejazdu może skrócić się nawet o trzy minuty. Poprawi się na pewno regularność kursowania, która obecnie jest zaburzana przez Myśliborską.
Spółka myśli o podniesieniu prędkości także w innych miejscach – przede wszystkim na wydzielonych torowiskach oraz o większych odległościach międzyprzystankowych. Wpierw konieczne są konsultacje i uzgodnienia z innymi jednostkami miejskimi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, a także z Inżynierem Ruchu. Zgodnie z zapowiedziami podwyższona dopuszczalna prędkość będzie wprowadzana także na projektowanych i planowanych trasach tramwajowych.
Warto przypomnieć, że już wcześniej po modernizacji trasy tramwajowej W-Z zniesiono ograniczenie do 30 km/h na Moście Śląsko-Dąbrowskim a dzięki przebudowie sieci trakcyjnej w al. Krakowskiej przy pasie startowym lotniska Okęcie.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.