Ostatnie cztery Ikarusy 280 jeszcze w tym miesiącu definitywnie zakończą służbę w łódzkim MPK. Przewoźnik postanowił nagłośnić fakt ich wycofania i nadać wydarzeniu szczególną oprawę, łącząc je z obchodami Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
Żegnaj, Ikarusie – witaj, SolarisieNieco wcześniej, jako pojazdy najpojemniejsze i najbardziej odporne na zły stan nawierzchni, odgrywały ważną rolę w obsłudze linii zastępczych podczas remontów na sieci tramwajowej. Na co dzień z powodu paliwożerności Ikarusów MPK starało się unikać ich wysyłania na linie. Ich wycofanie będzie możliwe dzięki jesiennej dostawie 40 wyleasingowanych Solarisów (po 20 pojazdów w wersji solo i przegubowej), a także zbliżający się koniec przebudowy tramwajowej Trasy W-Z, która w ostatnich dwóch latach wymusiła ograniczenie kasacji starszych autobusów do minimum.
Huczne pożegnanieDziś na stanie MPK zostały jedynie cztery egzemplarze: po dwa z 1994 i 1995 r. Wszystkie reprezentują już nowsze podtypy: mają automatyczne skrzynie biegów oraz drzwi dwuskrzydłowe. Ich ostatni ogólnodostępny przejazd będzie miał miejsce w piątek 18 września na linii 99. – Specjalnie wybraliśmy linię kursującą przez centrum, by z ostatniego przejazdu mogło skorzystać jak najwięcej łodzian – wyjaśnia rzecznik MPK Sebastian Grochala.
Dzień później będzie można zwiedzić zajezdnię nr 1 przy ul. Limanowskiego, by zobaczyć ostatnie cztery przegubowe Ikarusy MPK oraz dwa 11-metrowe Ikarusy 260 będące własnością prywatnych miłośników. – Będzie też można zwiedzić i sfotografować zajezdnię od środka. Przewidujemy przejazd specjalną trasą po Łodzi śladami Ikarusa (przez zajezdnię Nowe Sady i dawną Kraszewskiego/Kilińskiego). Natomiast w niedzielę można będzie prawdopodobnie obejrzeć je jeszcze w powstającym muzeum na Brusie – zapowiada rzecznik.
Do muzeum lub na złomPo wycofaniu Ikarusy nie zagrzeją długo miejsca w zajezdni. – Jeden lub dwa trafią zapewne na Brus, pozostałe zostaną sprzedane innym przewoźnikom lub na złom – mówi S. Grochala. MPK zachęca też łodzian do przekazywania związanych z Ikarusami fotografii i innych pamiątek, które zostaną wykorzystane do zorganizowania wystawy w Muzeum Komunikacji przy ul. Wierzbowej.
To nie pierwsze w historii MPK uroczyste pożegnanie ostatnich egzemplarzy danej serii pojazdów. W 2006 r. przewoźnik z wyprzedzeniem zawiadomił łodzian o dacie i miejscu ostatniego kursu Jelcza M11 (w lipcu 2006 r. pojazd zakończył służbę na linii 86, symbolicznie zastąpiony przez nowego wówczas Jelcza M121MB Mastero). Praktycznie bez echa odbyło się natomiast w ostatnich latach wycofanie innych serii autobusów: Jelczy 120M (2008 r.) i M181MB (2009 r.), Volvo B10LA (2008 r.) czy Mercedesa O405N (2013 r.).